Nobel 1988 -muistoristin anomus ja hakuohjeet

Kannetaan siviilipuvussa kunniamerkkinä. Kantojärjestyksessä Nobel-muistoristi sijoitetaan muiden kotimaisten kunniamerkkien jälkeen ennen rauhanturvatehtävistä saatuja ns. missiomitaleja.

Materiaalit: kultareunuksinen, valkoiseksi emaloitu Yrjön risti, jonka keskuskuviona on lehväkehyksinen YK:n kansainvälinen lyhenne UN. Muistoristiä kannetaan vaaleansinisessä nauhassa, johon kiinnitetyssä soljessa on teksti: ”NOBEL PEACE PRIZE 1988”.

Pakkaus sisältää muistoristin, pienoiskunniamerkin ja nauhalaattatunnuksen lahjarasiassa

Nobel 1988 -muistoristin voi lunastaa henkilö tai henkilölle, joka on palvellut YK:n rauhanturvatehtävissä ennen 10.12.1988. Muistoristi myönnetään anomuksesta, jossa on luotettava selvitys sääntöjen mukaisesta kelpoisuudesta, esim. kopio sotilaspassin ao. sivusta.

Muistoristin mukana seuraa allekirjoitettu englanninkielinen myöntökirja, johon myöntöpäiväksi merkitään joko Kansainvälinen YK-rauhanturvaajien päivä 29.5. tai YK:n päivä 24.10.

Tilauskäytäntö:

Kevätkauden tilaukset 30.4 mennessä, jolloin muistoristit pyritään toimittamaan kv.rauhanturvaajan päiväksi 29.5, ja viimeistään 30.6. mennessä. Syyskauden tilaukset 30.9 mennessä, jolloin muistoristit pyritään toimittamaan YK-päiväksi 24.10, ja viimeistään 6.12. mennessä.

Nobel-muistoristien luovutuskirjat kirjataan YK:n päivänä 24.10 tai kansainvälisenä rauhanturvaajan päivänä 29.5.

Vuoden 2021 alusta SET2 poistunut valikoimasta ja tilattavana on vain muistoristisetti eli SET 1.

Anomuslomake liitteineen toimitetaan omaan Rauhanturvaajayhdistykseen, josta muistoristi myöntökirjoineen myös lunastetaan. Ei-jäsenet anovat ristiä haluamansa rt-yhdistyksen kautta. Rauhanturvaajapalveluksestasi tarvitaan tosite. Tällaiseksi käy esim. kopio sotilaspassistasi. Lähetä se yhdessa hakulomakkeesi kanssa postitse tai molemmat skannatuina sähköpostitse. Sovi tämän jälkeen maksuohjeista ja miten muistoristi sinulle luovutetaan (esim. postitse tai juhlatilaisuudessa). Muistoristipakkauksen lähettämisen posti- ja toimituskulut ovat €5,50.

Katso tilaukseen liittyvät tarkemmat ohjeet ja tilauslomake:

Tilauslomake: Nobel-muistoristin anomuslomake

Helsingin Rauhanturvaajat ry:n kautta haettavat Nobel 1988 -muistoristien hakemukset lähetetään liitteineen: Juha Niemi / jmo.niemi@gmail.com

Lomake: Nobel-muistoristin anomuslomake