Suezin YK:n rauhanturvaajaveteraanit kutsutaan elokuun alussa Haminaan ainutkertaiseen SUEZ 50 -tapahtumaan. Siellä he muistelevat kovia kokemuksiaan lokakuussa 1973 käydyn Egyptin ja Israelin välisen Jom Kippur -sodan onnistuneesta rauhoittamisesta. Sota kesti kolme viikkoa; rauha solmittiin syksyllä 1978.

YK:n päätös 25.10.1973 lähettää rauhanturvajoukkoja ontuvan tulitauon turvaksi ei lopettanut sotaa hetkessä. Sotatoimet runsaina aseleporikkomuksina loppuivat vasta 18. tammikuuta 1974. Suomalaisilla rauhanturvaajilla oli suuri vaikutus yhä kestävään Egyptin ja Israelin väliseen rauhaan.

Tulitaukorikkomusten keskellä Suezilla suomalaiset pysyivät sitkeästi osapuolten linjojen välissä. Lopulta YK-operaatio onnistui hyvin ja uhkana ollut maailmanpalo tukahtui. Yhdysvallat ja Neuvostoliitto purkivat strategisten joukkojensa hälytystilan.

Rauhanturvatoiminta, kriisinhallinta oli myös tuolloin osa Suomen virallista ulkopolitiikkaa ja yksi puolustusvoimien tehtävistä. Nyt sen käytännön tekijät 50 vuoden takaa kutsutaan kokoon ensimmäisen kerran.

Harventuneen 70–80 -vuotiaiden Suezin ensivaiheen rauhanturvaajien yhdessäolo puolen vuosisadan jälkeen tuo muistot pintaan. Niitä palauttaa myös uusi kirja Sodasta rauhaan Suezilla. Vuoden 1988 Nobelin rauhanpalkinnon saaneille tapahtuma on samalla vertaistukea parhaimmillaan.

Rauhanturvaajien läheiset ja jo edesmenneiden Suez-veteraanien omaiset kutsutaan myös 4.-6.8.2023 Haminaan. Näin läheisetkin voivat tuntea ylpeyttä ”isäinsä” teoista ja osallistua SUEZ 50 -kokoontumiseen.

Ympäri Suomea asuneista Suezin silloisesta 800 rauhanturvaajasta, YK:n palokunta ja YKSV 1, Haminaan arvioidaan saapuvan 50 – 100 miestä. Heidän läheisiä ja edesmenneiden omaisia odotetaan 1-3 -kertainen määrä. Osallistuja-arvioille ei ole kokemusperäistä pohjaa.

Kokoontumisen järjestävät talkoina Suez-veteraanit yhteistyössä Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhan Veteraanin ja Suomen Rauhanturvaajaliiton kanssa.

Järjestelyteknisistä syistä osallistujien toivotaan ilmoittautuvan huhtikuun loppuun mennessä. Tietoja ottaa jo nyt vastaan Terho Ahonen, terhoahonen2@gmail.com, 040 504 0293. Tietysti mukaan pääsevät myöhemminkin tulostaan kertovat. Lisätietoja tapahtumasta saa myös Wanhan Veteraanin nettisivuilta (www.rvpk.fi) painikkeen SUEZ 50 takaa.

SUEZ 50 -ohjelma Haminassa

Arvokasta pääjuhlaa vietetään 5.8. 2023 klo 14. RUK:n Maneesissa. Juhlapuhujana on Suomen puolustusvoimien pääesikunnan päällikkö, kenraaliluutnantti Vesa Virtanen. Pääjuhlaa edeltää RUK:n pihassa pieni Suez-veteraanien paraati. Vähän samaan tapaan marssittiin isolla joukolla osapuolten välissä Suezin kaupungissa Suomen itsenäisyyspäivänä 1973.

Oheisohjelmaa on koko viikonlopun ajan. Musiikista vastaa Suomen Rauhanturvaajaliiton Faitterit-soittokunta.

SUEZ 50 -tapahtumassa Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit julkaisee kirjan YKSV 1:n ajalta 3.11.1973 –  30.4.1974. Sodasta rauhaan Suezilla – YK:n suomalaisen valvontajoukon alku ja ankeus -kirja on jatkoa vuonna 2018 ilmestyneelle YK:n palokuntana Suezille 1973 -kirjalle.

Tapahtuman keskuspaikkana Haminassa on Wanha Veteraani, Kadettikoulunkatu 7. Paikka on Suomen rauhanturvaamisen ainoa museo. Vuonna 2018 avattu perinnekeskus esittelee myös Suomen maanpuolustushistoriaa, pääosin vaihtuvin näyttelyin.

Suezilla 1973-74 palvelleiden nykypäivän tilanteesta ja osoitteista ei ole rekisteriä. SUEZ 50 -järjestelytoimikunta toivookin kutsun kiirivän harvinaisesta kokoontumisesta näin julkisen sanan avulla.