Kaveria ei jätetä

Tukea kaikille kriisinhallintaveteraaneille ja heidän läheisilleen

TUKEA JUURI NYT! KLIKKAA TÄSTÄ

020 7698 111

Vertaistukipuhelimessa saat keskustella luottamuksellisesti koulutetun päivystäjän kanssa. Jokaisella päivystäjällä on rauhanturvaajakokemusta. Voit halutessasi keskustella nimettömästi. Voit soittaa koska tahansa. Jos et halua soittaa vertaistukipuhelimeen, voit jättää viestin. Jos jätät yhteystietosi, vastaamme Sinulle mahdollisimman nopeasti.

VERTAISTUKI

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee Rauhanturvaajaliiton vertaistukitoiminnan kehittämistä.

Uuden ajan veteraanit

Rauhanturvaaja on palveluksensa jälkeen veteraani, olipa hän alle kolmekymppinen tai kypsemmän iän käivärä, mies tai nainen. Uuden ajan veteraaneihin ei osata aina oikein suhtautua, sillä ulkomailta palattua usein näkyviä vammoja ei ole eikä näkymättömiäkään. Itse asiassa valtaosa palaa kotiin hyvissä voimissa, hyvillä mielin, vahvempana ja kokeneempana ja hyvä niin. Silti arkeen palaaminen tuottaa monelle vaikeuksia ja tämä uskalletaan jo nykyään myöntääkin: kokemusasiantuntijuudelle ja vertaistuelle on tilaus.

Vertaistuen muodot kehittyvät koko ajan. Seuraa näitä sivuja ja Suomen Rauhanturvaajaliiton Facebook -päivityksiä sivulla https://www.facebook.com/rauhanturvaajaliitto

Huom. Vertaistuen piiriin kuuluvat kaikki riippumatta siitä, kuulutko liittoon vai et.

Rauhanturvaajaliitto järjestää vertaistukea kaikille rauhanturvaajille ikään ja sukupuoleen katsomatta, entisille ja nykyisille sekä heidän läheisilleen, nuorille ja iäkkäämmille.

Vapaaehtoisella vertaistuella edistetään rauhanturvaajien ja heidän läheistensä jaksamista ja hyvinvointia ennen palvelusta, palveluksen aikana ja sen jälkeen. Usein yhteinen virkistystoiminta ja vertaistuki ehkäisee ennalta mieltä painavien kokemusten kasvamista liian suuriksi. Rauhanturvaajaliitto järjestää vertaistukitukihenkilöille koulutusta ja ohjausta.

Palvelusaikana rauhanturvaaja ja läheiset elävät ainutlaatuista elämänvaihetta

Rauhanturvaaminen on muuttunut vaativammaksi kriisinhallinnaksi.

Vuodesta 1956 lähtien lähes 50 000 suomalaista on palvellut rauhanturva- ja kriisinhallintatehtävissä. Kaikkiin operaatioihin on liittynyt ja liittyy sekä vaaratilanteita että arjen elämiseen liittyviä haasteita. Palvelusaika vaikuttaa rauhanturvaajan ja hänen läheistensä hyvinvointiin.

Palvelusaika voi altistaa sekä rauhanturvaajat että heidän läheisensä stressille ja traumaattisille kokemuksille. Riittävä tieto kuormittavista tekijöistä ennen palvelusta, palveluksen aikana ja palveluksen jälkeen helpottavat kokemusten työstämistä ja jaksamista.

Yhteinen valmistautuminen voi tehdä palvelusajasta elämää rikastuttavan kokemuksen. Valmistautumattomuus puolestaan saattaa kuormittaa kohtuuttomasti.

Vertaistuki on kokemusasiantuntijuutta

Sosiaalinen tukiverkosto auttaa kuormittavien kokemusten käsittelyssä. Vertaistukitoiminnassa pyritään tavoittamaan myös vailla luontaista sosiaalista tukiverkkoa olevat rauhanturvaajat ja heidän läheisensä. Vertaistukitoiminnan ja Rauhanturvaajaliiton paikallisyhdistysten toiminnan kautta tuetaan ja autetaan verkostoitumisessa. Rauhanturvaajan ja hänen läheisensä kokemusasiantuntijuus korostuu vapaaehtoisessa vertaistuessa. Tarvittaessa voidaan ohjata ammattiavun pariin.

Yhteistyökumppanit
Puolustusvoimat / Porin Prikaati
Valtiokonttori
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS)
Vammautuneet Kriisihallintaveteraanit ry

Suomen Rauhanturvaajaliiton vertaistukikoordinaattori Timo Ryhänen

Yhteystiedot:
Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
etunimi.sukunimi@rauhanturvaajaliitto.fi

Suomen Rauhanturvaajaliiton vertaistukitoiminnan palveluvastaava Veijo Jokinen

Yhteystiedot:
Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
etunimi.sukunimi@rauhanturvaajaliitto.fi

VERTAISTUEN MUOTOJA

Tukipuhelin

Suomen Rauhanturvaajaliiton tukipuhelin on tärkeä vertaistuen yhteydenottoväline. Palvelu on maksutonta.

Operaattori velottaa aloitusmaksuna 8,28 snt/puhelu + lanka 7 snt/min tai gsm 17 snt/min.

Periaatteena luottamuksellisuus ja voi asioida nimettömänä. Jokaisella tukipuhelimeen vastaavalla on kriisinhallintakokemusta. Puhumme samaa kieltä eikä kaveria edelleenkään jätetä. Älä jää asioiden kanssa yksin. Puolustusvoimat tukee puhelimen ylläpitoa.

Soita 020 7698 111

Kotiutumistilaisuudet

Rauhanturvaajaliitto osallistuu kotiutuneiden rauhanturvaajien palautekeskusteluihin useita kertoja vuodessa. Puolustusvoimat kutsuu näihin tilaisuuksiin.

Vertaisryhmiä järjestetään jäsenyhdistysten alueilla. Katso tarkemmin lähimmän yhdistyksesi ryhmien kokoontumiset.

Vertaisviikonlopuissa on mahdollista käydä läpi rauhanturva- tai kriisinhallintapalveluksen kokemuksia, muistoja ja tuntemuksia. Kutsuttava kohderyhmä ilmoitetaan tarkemmin ilmoitusten yhteydessä. Viikonloput järjestetään pääosin MPK:n kursseina pääosin Tikkakoskella.

Läheisille järjestetään yhteistyössä Porin Prikaatin kanssa tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia operaatioajan haasteista.

Läheisten tilaisuudet

TAPAHTUMAT

Valitse kategoria:

Kuntoutustapahtumia kriisinhallintaveteraaneille vuonna 2022

COVID-19 pandemian vaikutus ja rajoitteet erilaisten tilaisuuksien järjestämiseksi on vähentynyt. Suomen Rauhanturvaajaliitto ry on edellä mainitusta syystä sekä rahoitustilanteen varmistumisen...

Rauhanturvaajien päivän tilaisuus Helsingissä

YK:n kansainvälinen rauhanturvaajien päivän (29.5.) ollessa tänä vuona sunnuntai, Suomen Rauhanturvaajaliitto ry juhlistaa päivää perjantaina 27.5. kello 12.00 alkaen järjestämällä...

Raatteen marssi

Järjestyksessään jo 24. Raatteen marssi järjestetään Suomussalmella lauantaina 28.5.2022.  Marssi on tarkoitettu koko perheen tapahtumaksi. Marssin pituus on 18 km...

Puolustusvoimain lippujuhlapäivän paraati

Suomen Rauhanturvaajaliitto on näyttävästi esillä 4.6.2022 järjestettävässä Puolustusvoimain lippujuhlapäivän paraatissa Helsingissä. Tule mukaan marssimaan! Puolustusvoimien lippujuhlapäivän paraatissa 4.6.2022 Helsingissä on...

OIKOTIET

Jäsenenä saat kaikki liiton tarjoamat edut.

Vertaistuki

Tutustu vertaistuen palveluihin.

Paikallisyhdistykset

Tutustu paikallisyhdistyksiin.

Kriha-kortti

Tietoa KriHa -kortin hakemisesta.

Verkkolehti

Lue mielenkiintoiset artikkelit verkossa.

Valtiokonttori

Lue mm. sotilasvammakorvauksesta ym.

RAUHANTURVAAJALIITON YHTEISTYÖKUMPPANIT