Kaveria ei jätetä

Tukea kaikille kriisinhallintaveteraaneille ja heidän läheisilleen

TUKEA JUURI NYT! KLIKKAA TÄSTÄ

020 7698 111

Vertaistukipuhelimessa saat keskustella luottamuksellisesti koulutetun päivystäjän kanssa. Jokaisella päivystäjällä on rauhanturvaajakokemusta. Voit halutessasi keskustella nimettömästi. Voit soittaa koska tahansa. Jos et halua soittaa vertaistukipuhelimeen, voit jättää viestin. Jos jätät yhteystietosi, vastaamme Sinulle mahdollisimman nopeasti.

VERTAISTUKI

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee Rauhanturvaajaliiton vertaistukitoiminnan kehittämistä.

Uuden ajan veteraanit

Rauhanturvaaja on palveluksensa jälkeen veteraani, olipa hän alle kolmekymppinen tai kypsemmän iän käivärä, mies tai nainen. Uuden ajan veteraaneihin ei osata aina oikein suhtautua, sillä ulkomailta palattua usein näkyviä vammoja ei ole eikä näkymättömiäkään. Itse asiassa valtaosa palaa kotiin hyvissä voimissa, hyvillä mielin, vahvempana ja kokeneempana ja hyvä niin. Silti arkeen palaaminen tuottaa monelle vaikeuksia ja tämä uskalletaan jo nykyään myöntääkin: kokemusasiantuntijuudelle ja vertaistuelle on tilaus.

Vertaistuen muodot kehittyvät koko ajan. Seuraa näitä sivuja ja Suomen Rauhanturvaajaliiton Facebook -päivityksiä sivulla https://www.facebook.com/rauhanturvaajaliitto

Huom. Vertaistuen piiriin kuuluvat kaikki riippumatta siitä, kuulutko liittoon vai et.

Rauhanturvaajaliitto järjestää vertaistukea kaikille rauhanturvaajille ikään ja sukupuoleen katsomatta, entisille ja nykyisille sekä heidän läheisilleen, nuorille ja iäkkäämmille.

Vapaaehtoisella vertaistuella edistetään rauhanturvaajien ja heidän läheistensä jaksamista ja hyvinvointia ennen palvelusta, palveluksen aikana ja sen jälkeen. Usein yhteinen virkistystoiminta ja vertaistuki ehkäisee ennalta mieltä painavien kokemusten kasvamista liian suuriksi. Rauhanturvaajaliitto järjestää vertaistukitukihenkilöille koulutusta ja ohjausta.

Palvelusaikana rauhanturvaaja ja läheiset elävät ainutlaatuista elämänvaihetta

Rauhanturvaaminen on muuttunut vaativammaksi kriisinhallinnaksi.

Vuodesta 1956 lähtien lähes 50 000 suomalaista on palvellut rauhanturva- ja kriisinhallintatehtävissä. Kaikkiin operaatioihin on liittynyt ja liittyy sekä vaaratilanteita että arjen elämiseen liittyviä haasteita. Palvelusaika vaikuttaa rauhanturvaajan ja hänen läheistensä hyvinvointiin.

Palvelusaika voi altistaa sekä rauhanturvaajat että heidän läheisensä stressille ja traumaattisille kokemuksille. Riittävä tieto kuormittavista tekijöistä ennen palvelusta, palveluksen aikana ja palveluksen jälkeen helpottavat kokemusten työstämistä ja jaksamista.

Yhteinen valmistautuminen voi tehdä palvelusajasta elämää rikastuttavan kokemuksen. Valmistautumattomuus puolestaan saattaa kuormittaa kohtuuttomasti.

Vertaistuki on kokemusasiantuntijuutta

Sosiaalinen tukiverkosto auttaa kuormittavien kokemusten käsittelyssä. Vertaistukitoiminnassa pyritään tavoittamaan myös vailla luontaista sosiaalista tukiverkkoa olevat rauhanturvaajat ja heidän läheisensä. Vertaistukitoiminnan ja Rauhanturvaajaliiton paikallisyhdistysten toiminnan kautta tuetaan ja autetaan verkostoitumisessa. Rauhanturvaajan ja hänen läheisensä kokemusasiantuntijuus korostuu vapaaehtoisessa vertaistuessa. Tarvittaessa voidaan ohjata ammattiavun pariin.

Yhteistyökumppanit
Puolustusvoimat / Porin Prikaati
Valtiokonttori
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS)
Vammautuneet Kriisihallintaveteraanit ry

Suomen Rauhanturvaajaliiton vertaistukikoordinaattori Timo Ryhänen

Yhteystiedot:
Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
etunimi.sukunimi@rauhanturvaajaliitto.fi

Suomen Rauhanturvaajaliiton vertaistukitoiminnan palveluvastaava Veijo Jokinen

Yhteystiedot:
Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
etunimi.sukunimi@rauhanturvaajaliitto.fi

VERTAISTUEN MUOTOJA

Tukipuhelin

Suomen Rauhanturvaajaliiton tukipuhelin on tärkeä vertaistuen yhteydenottoväline. Palvelu on maksutonta.

Operaattori velottaa aloitusmaksuna 8,28 snt/puhelu + lanka 7 snt/min tai gsm 17 snt/min.

Periaatteena luottamuksellisuus ja voi asioida nimettömänä. Jokaisella tukipuhelimeen vastaavalla on kriisinhallintakokemusta. Puhumme samaa kieltä eikä kaveria edelleenkään jätetä. Älä jää asioiden kanssa yksin. Puolustusvoimat tukee puhelimen ylläpitoa.

Soita 020 7698 111

Kotiutumistilaisuudet

Rauhanturvaajaliitto osallistuu kotiutuneiden rauhanturvaajien palautekeskusteluihin useita kertoja vuodessa. Puolustusvoimat kutsuu näihin tilaisuuksiin.

Vertaisryhmiä järjestetään jäsenyhdistysten alueilla. Katso tarkemmin lähimmän yhdistyksesi ryhmien kokoontumiset.

Vertaisviikonlopuissa on mahdollista käydä läpi rauhanturva- tai kriisinhallintapalveluksen kokemuksia, muistoja ja tuntemuksia. Kutsuttava kohderyhmä ilmoitetaan tarkemmin ilmoitusten yhteydessä. Viikonloput järjestetään pääosin MPK:n kursseina pääosin Tikkakoskella.

Läheisille järjestetään yhteistyössä Porin Prikaatin kanssa tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia operaatioajan haasteista.

Läheisten tilaisuudet

TAPAHTUMAT

Valitse kategoria:

Kuntoutustapahtumia kriisinhallintaveteraaneille loppuvuosi 2022

09/04/2022 - 31/12/2022
00:01 - 00:14
Loppuvuoden 2022 kuntoutustapahtumat:   14.-16.10.2022 Rokuan kuntoutuskeskus, ilmoittautumiset Timo Heikkinen, tmj.heikkinen@gmail.com 14.-16.10.2022 Kivitippu Lappajärvi, ilmoittautumiset Keijo Keskinen, keijo.keskinen@jgs.fi 15.-17.11.2022 Kunnonpaikka Siilinjärvi, ilmoittautumiset Mauri Pekurinen, 0443624898 [...]

09/12/2022
17:30 - 22:30
Päijät-Hämeen rauhanturvaajat kutsuvat kaikkia kriha-veteraaneja joulusaunaan ja vertaistukitilaisuuteen 9.12. klo 17.30 Luomaniemen leirikeskukseen Nastolaan. PHRT:n joulusauna/vertaistukitapahtuma 9.12.2022, Paikka: Luomanniemen leirikeskus Nastola. Ohjelma: 17.30-18.00 Saapuminen, tervetulokahvit. [...]
Vertaistuki-ilta Oulunkylän kuntoutuskeskuksessa 13.12.2022 irti joulustressistä! Ohjattu rentoutus, sauna, poreet, uinnit, iltapalalla tarina jos toinenkin

13/12/2022
16:45 - 20:30
Tervetuloa liikkumaan, saunomaan, uimaan, porealtaaseen, iltapalalle ja juttelemaan Oulunkylän kuntoutuskeskukseen. (Käskynhaltijantie 5, 00640 Helsinki.) Huom! COVID -pandemia voi aiheuttaa muutoksia, joista saat tietoa tilanteen mukaan. [...]
Vertaisloma aikuisille -tuettu loma omatoimisille aikuisille Imatran Kylpylässä 5.-10.02.2023 haettavissa lokakuussa 2022

05/02/2023 - 10/02/2023
12:00
Vertaisloma aikuisille -tuettu loma omatoimisille aikuisille Imatran Kylpylässä 05.02.-10.02.2023 haettavissa lokakuussa 2022   Mitä, missä, miksi ja kenelle? Vertaisloma aikuisille -tuettu loma omatoimisille aikuisille järjestetään [...]

Tervetuloa #KriisinhallintaNYT-tapahtumaan tutustumaan kriisinhallinnan, rauhanrakentamisen, kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avustustyön toimijoihin! Paikalla on valtion, järjestökentän ja yritysmaailman edustajia. Järjestäjien esittelypisteet ovat auki klo 9–17.

#kriha

#Rauhanturvaajaliitto tämän vuoden kuvakisan kärkipaikan nappasi Jani Haaranen. Voittoisa aamunkoiton otos on Libanonista vuodelta 2017. Lue kuvan tarina IG:sta: https://www.instagram.com/p/CksFUoFIZXO/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Näytä lisää

OIKOTIET

Jäsenenä saat kaikki liiton tarjoamat edut.

Vertaistuki

Tutustu vertaistuen palveluihin.

Paikallisyhdistykset

Tutustu paikallisyhdistyksiin.

Kriha-kortti

Tietoa KriHa -kortin hakemisesta.

Verkkolehti

Lue mielenkiintoiset artikkelit verkossa.

Valtiokonttori

Lue mm. sotilasvammakorvauksesta ym.

RAUHANTURVAAJALIITON YHTEISTYÖKUMPPANIT