YLE uutisoi 7.3.2024 Ilmari Käihkön kirjaan ”Sotilaan päiväkirja – kuinka rauhanturvaaminen muuttui kriisinhallinnaksi” pohjautuen suomalaisten rauhanturvaajien epäasiallisesta ja rasistisesta käytöksestä YK:n MINURCAT-operaatiossa Tshadissa vuonna 2009.

Suomen Rauhanturvaajaliitto pitää mainittuja tapauksia pöyristyttävinä ja valitettavina sekä tuomitsee rasistisen ja väkivaltaisen käytöksen.

Tshadin MINURCAT-operaatio oli lyhytkestoinen ja siellä vallitsivat poikkeukselliset ja kuormittavat olosuhteet. Nyt julkaistu kirja sekä siitä noussut uutisointi osoittavat osaltaan, millaisiin olosuhteisiin ja eettisesti kuormittaviin tilanteisiin rauhanturvaajat voivat palveluksensa aikana joutua. Kulttuuristen erityispiirteiden ja -olosuhteiden kouluttaminen operaatioon lähdettäessä sekä määrätietoisen ja varhaiseen puuttumiseen perustuvan johtamisen tulisi ehkäistä epäasiallista toimintaa tehokkaasti.