Tarkista täältä ajankohtaiset tapahtumat, tilaisuudet ja muu vertaistukitoiminta

Rauhanturvaajaliitto järjestää vertaistukea kaikille rauhanturvaajille ikään ja sukupuoleen katsomatta, entisille ja nykyisille sekä heidän läheisilleen, nuorille ja iäkkäämmille.
Vapaaehtoisella vertaistuella edistetään rauhanturvaajien ja heidän läheistensä jaksamista ja hyvinvointia ennen palvelusta, palveluksen aikana ja sen jälkeen. Usein yhteinen virkistystoiminta ja vertaistuki ehkäisee ennalta mieltä painavien kokemusten kasvamista liian suuriksi. Rauhanturvaajaliitto järjestää vertaistukitukihenkilöille koulutusta ja ohjausta.

Palvelusaikana rauhanturvaaja ja läheiset elävät ainulaatuista elämänvaihetta

Rauhanturvaaminen on muuttunut vaativammaksi kriisinhallinnaksi.
Vuodesta 1956 lähtien lähes 50 000 suomalaista on palvellut rauhanturva- ja kriisinhallintatehtävissä. Kaikkiin operaatioihin on liittynyt ja liittyy sekä vaaratilanteita että arjen elämiseen liittyviä haasteita. Palvelusaika vaikuttaa rauhanturvaajan ja hänen läheistensä hyvinvointiin.
Palvelusaika voi altistaa sekä rauhanturvaajat että heidän läheisensä stressille ja traumaattisille kokemuksille. Riittävä tieto kuormittavista tekijöistä ennen palvelusta, palveluksen aikana ja palveluksen jälkeen helpottavat kokemusten työstämistä ja jaksamista.
Yhteinen valmistautuminen voi tehdä palvelusajasta elämää rikastuttavan kokemuksen. Valmistautumattomuus puolestaan saattaa kuormittaa kohtuuttomasti.

Vertaistuki on kokemusasiantuntijuutta

Sosiaalinen tukiverkosto auttaa kuormittavien kokemusten käsittelyssä. Vertaistukitoiminnassa pyritään tavoittamaan myös vailla luontaista sosiaalista tukiverkkoa olevat rauhanturvaajat ja heidän läheisensä. Vertaistukitoiminnan ja Rauhanturvaajaliiton paikallisyhdistysten toiminnan kautta tuetaan ja autetaan verkostoitumisessa. Rauhanturvaajan ja hänen läheisensä kokemusasiantuntijuus korostuu vapaaehtoisessa vertaistuessa. Tarvittaessa voidaan ohjata ammattiavun pariin.

Vertaistuen muotoja

Tukipuhelin 020-7698 111

Suomen Rauhanturvaajaliiton tukipuhelin on tärkeä vertaistuen yhteydenottoväline. Palvelu on maksutonta. Operaattori velottaa aloitusmaksuna 8,28 snt/puhelu + lanka 7 snt/min tai gsm 17 snt/min. Periaatteena luottamuksellisuus ja voi asioida nimettömänä. Jokaisella tukipuhelimeen vastaavalla on kriisinhallintakokemusta. Puhumme samaa kieltä eikä kaveria edelleenkään jätetä. Älä jää asioiden kanssa yksin.

Kotiutumiskoulutukset ja tuki läheisille

Rauhanturvaajaliiton koulutetut ryhmänohjaajat osallistuvat kotiutuneiden rauhanturvaajien palautekeskusteluihin useita kertoja vuodessa. Puolustusvoimat kutsuu näihin tilaisuuksiin.

Vertaisryhmiä järjestetään jäsenyhdistysten alueilla. Katso tarkemmin lähimmän yhdistyksesi ryhmien kokoontumiset.

Vertaisviikonlopuissa on mahdollista käydä läpi rauhanturva- tai kriisinhallintapalveluksen kokemuksia, muistoja ja tuntemuksia.

Läheisille järjestetään yhteistyössä Porin Prikaatin kanssa tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia operaatioajan haasteista. Rotaatiokoulutuksien aikana Rauhanturvaajaliiton vapaaehtoiset osallistuvat läheisten päivään tiedottamalla vertaistuesta ja keskustellen osallistuien kanssa.

AJANKOHTAISTA

Rauhanturvaajaliitolle on haettu Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon (MTLH)  kautta tuettuja lomia. Vuoden 2021 lomat julkistetaan elokuussa 2020 ja haku on mahdollista lokakuusta 2020 alkaen erillisten ohjeiden mukaisesti.

Tuetut lomat järjestetään yhteistyössä MTLH:n kanssa Veikkauksen tuella.

Lomat myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja/tai sosiaalisin perustein. Hakijalle aiemmin myönnetty lomatuki huomioidaan. Päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee MTLH. Tuettu loma voidaan myöntää korkeintaan joka toinen vuosi.

Hakuaika lomille päättyy aina 3 kk ennen loman alkamispäivää. Hakemuksen perusteluosan huolellinen täyttäminen on tärkeää, koska lomatukeen oikeuttavat valinnat tehdään hakijoiden ilmoittamien perusteiden mukaan. Mitä selkeämmin perustelet lomatarpeesi, sitä paremmat ovat mahdollisuudet saada lomatuki.
Hakemus tulisi tehdä mieluiten sähköisenä. Linkki sähköiseen hakemukseen löytyy klikkaamalla

Lue tarkkaan hakuohjeet. Puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei voida käsitellä. Lomaa hakeneiden henkilötietojen käsittelyä määrittelee Tietosuojalaki 4§.

Perhelomille otetaan enintään 10 perhettä, aikuisten lomille enintään 20 henkilöä.
Loman omavastuuosuus on 20 €/vrk aikuisilta. Alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta.
Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa tai perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa, ryhmäkohtainen ohjelma, yleinen vapaa-ajanohjelma, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö. Perhelomilla 1-3 vuotiaiden lastenhoito (4 x 2h).
Avio-/avoparia kohden riittää 1 hakemus, jos lomaa anotaan yhdessä samalle loma-ajankohdalle. Hakeminen ei edellytä Rauhanturvaajaliiton jäsenyyttä. Lomatukihakemukseen merkitään sille varattuun kohtaan tieto Rauhanturvaajaliitolle varatusta lomajaksosta. Lisätietoja: MTLH, Ruoholahdenkatu 8, 4. krs, 00180 Helsinki. Puhelin 010 2193 460, puhelinaika arkisin klo 9-13 tai internet: www.mtlh.fi.

OIKOTIET

Jäsenenä saat kaikki liiton tarjoamat edut.

Vertaistuki

Tutustu vertaistuen palveluihin.

Paikallisyhdistykset

Tutustu paikallisyhdistyksiin.

Kriha-kortti

Tietoa KriHa -kortin hakemisesta.

Verkkolehti

Lue mielenkiintoiset artikkelit verkossa.

Valtiokonttori

Lue mm. sotilasvammakorvauksesta ym.

RAUHANTURVAAJALIITON YHTEISTYÖKUMPPANIT