Tammikuun etämessi-illan aiheena oli rauhanturvaajaveljen ja muusikon Risto Hämis Hämäläisen omakohtaiset kokemukset traumaperäisen stressihäiriön synnystä, elämästä sen kanssa sekä avun pariin hakeutumisesta että saamastaan hoidosta. Avoin ja mukaansatempaavaa kerronta sai kuulijat pysymään tiiviisti ruutujensa äärillä. Hämis kertoi haasteinaan olleen tunnistaa tilanteensa ja lähteä hakemaan apua senkin jälkeen, kun oli jo tiedostanut sen tarpeen. Onnekseen hän sai tässä asiassa vertaistukea, joka riittävästi voimistuneena sai Hämiksen tarttumaan puhelimeen ja olemaan yhteydessä HUS:n arviointipoliklinikalle, mistä varsinaisen avun pariin ohjautuminen pääsi alkamaan.

EMDR terapian avulla selätetty PTSD ehti seurata Hämistä vuosikymmenten ajan, väliin poissa pysyen. Hämis kannustaakin siihen, että avun pariin hakeutuminen tapahtuisi matalalla kynnyksellä. Hämis on tyytyväinen siihen, miten asiat ovat pikkuhiljaa kehittyneet ja nykypäivän kriisinhallintaveteraanit saavat valmiuksia kohdata haastavia asioita jo koulutuksessa sekä pääsevät kotiuduttuaan kotiuttamiskoulutuksissa purkamaan mahdollisia haasteitaan ja saavat ohjausta avun pariin.

Etämessi-iltaamme seurasi varsin harvalukuinen joukko kuulijoita. Itseäni jäi askarruttamaan, mikä on se syy, etteivät jäsenemme juurikaan osoita halua mielenterveyteen liittyvistä asioista kuulla tai niistä keskustella. Nousisiko niistä puhuttaessa liian kipeitä muistoja mieleen?

sihteeri Juha