Huom. osallistujakiintiö on täynnä. Peruutuspaikkoja voi tiedustella. ”Pitääkö minun kaikki kestää?” – kokonaisvaltaisen toimintakyvyn kuntoutus 3.-5.9.2021 ja seuranta 28.-30.1.2022

03/09/2021 - 05/09/2021 | 12:00 | Oulunkylän kuntoutuskeskus

Rauhanturvatehtävät saattavat nostaa pintaan omasta elämänhistoriasta yllättäviä tuntemuksia, mutta viimeisimmän tutkimusten mukaan esiin voi tulla yllättäen jopa isien, äitien, isoisien tai isoäitien käsittelemättömiä kokemuksia: ääretöntä sinnittelemistä, vaikenemista, kokemuksia poissa olevasta isästä tai äidistä. Jotkut kokemukset saattavat ulottua sukupolvien yli.

Mitä on kokonaisvaltainen toimintakyky juuri sinulle? Miten sitä voi kehittää? Jos olet palvellut rauhanturvatehtävissä ja olet Rauhanturvaajaliiton paikallisyhdistyksen jäsenen, voit kehittää henkistä, fyysistä ja kokonaisvaltaista toimintakykyäsi ammattilaisten ohjauksessa tavoitteellisesti. Kuntoutusviikonlopussa myös virkistytään yhdessä.

Suomen Rauhanturvaajaliitto, Lotta Svärd Säätiö ja Oulunkylän Kuntoutuskeskus järjestävät kokonaisvaltaisen toimintakyvyn kuntoutusviikonlopun 3.-5.9.2021. Oulunkylän Kuntoutuskeskuksessa, Käskynhaltijantie 5, 00640 Helsinki. Tilaisuus alkaa 3.9.21 klo 12 ja päättyy 5.9.21 klo 12. Seurantaviikonloppu järjestetään 28.-30.1.2022. Viikonloppuun voivat hakea Rauhanturvaajaliiton yhdistysten jäsenet. Mukaan otetaan max 20 osallistujaa. Etusijalla ovat he, jotka eivät ole aikaisemmin osallistuneet vastaaviin vertaistuki- tai kuntoutusviikonloppuihin. Jos osallistujia on enemmän kuin 20, järjestäjillä on oikeus arvioida osallistuminen tarveperusteisesti.

Ohjaajina toimivat: resilienssitutkija Laura Walli, Lotta Svärd Säätiön toiminnanjohtaja Anne Nurminen, Oulunkylän kuntoutuskeskuksen henkilökunta ja Rauhanturvaajaliiton vertaistukikoordinaattori Timo Ryhänen.

Viikonlopun ohjelma 3.-5.9.21:

Perjantai 3.9.21

Klo 12.00 lounas; tutustuminen tiloihin, toimintaan ja kuntoutuspalveluihin, osallistujien haastattelut ja tavoitteet.

Lihasvoima- ja tasapainotestejä, kehonkoostumusmittausmittaukset

Päivällinen

Alustus ja keskustelua: ”Pitääkö minun kaikki kestää? Resilienssi vahvuutena.”

Saunan ja kylpyläosaston käyttö

Iltapala

Lauantai 4.9.21

Verensokerin mittaus ennen aamiaista (vapaaehtoinen)

Aamiainen

Pienryhmätyöskentelyä perjantain alustuksen pohjalta

Palautekeskustelu edellisen päivän mittauksista ja testeistä, keskustelua liikunnasta ja jatkotavoitteista

Henkilökohtaisten kunto-ohjelmien läpikäynti

Lounas ja tapaaminen sotiemme veteraanien ja mahdollisesti pikkulottien kanssa.

Ohjattua ulkoliikuntaa; vaihtoehtoisesti kehonhallintaa, tasapainoharjoituksia, venyttelyä.

Keskustelua ryhmittäin.

Saunan ja kylpyläosaston käyttö

Ajankohtaisten kriisinhallintaoperaatioiden tilannekatsaus

Illallinen, jonka yhteydessä alustus aiheesta: ”Naisten varautuminen erilaisten kriisien varalle.”

Vapaa illanvietto

Sunnuntai 5.9.21

Aamiainen

Rastityöskentelyä omien tavoitteiden asettamisesta: fyysiset, henkiset ja kokonaisvaltaiset tavoitteet yksilökohtaisesti.

Palautekeskustelu

12.00 lounas ja huoneiden luovutus, tilaisuus päättyy

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuessa sitoudutaan osallistumaan molempiin viikonloppukuntoutuksiin 3.-5.9.21 ja 28.-30.1.22. Ilmoittautuminen vain sähköpostilla timo.ryhanen@rauhanturvaajaliitto.fi 3.8.2021 klo 16 mennessä. Tiedustelut myös puhelimitse arkisin klo 8-16: puh. 0407219007. Ilmoittautumisen yhteydessä mainitse:

• nimi,
  • paikallisyhdistys, johon kuulut
  • sähköpostiosoite ja postiosoite,
  • puhelin,
  • mahdollinen ruoka-aineallergia,
  • voitko tarjota/tarvitsetko kimppakyytiä mistä /minne
  • lyhyt perustelu, miksi juuri sinä haluat osallistua kuntoutukseen.

Kustannukset: molempien viikonloppujen täysihoito ja ohjelma on osallistujille ilmainen. Matkakustannuksia ei korvata. Kimppakyytejä suositellaan. Majoitus useamman hengen huoneissa.

Peruutusehdot: jos joudut peruuttamaan osallistumisen, etsi tilallesi osallistuja. Jos perut osallistumisen 3.8.21 jälkeen ilman pätevää syytä, järjestäjä varaa mahdollisuuden laskuttaa kustannuksista 50%.

Koronavaraus: jos koronaepidemia jatkuu syksyllä, tilaisuuden mahdollisesta peruuttamisesta ilmoitetaan osallistujille.

Tapahtumatiedot:

Päiväys ja aika