Suomessa on kaikki osaaminen tehdä huippuluokan salauslaitteita. Osaaminen on kuitenkin hajallaan, sanoo kyberturvallisuusjohtaja Rauli Paananen. Nato-jäsenyys voi avata alan yrityksille isot ovet.

Liuta tietoturva-aukkoja odottaa paljastumistaan. Näin uskoo valtion kyberturvallisuusjohtaja Rauli Paananen.

Syynä tietoturvariskin kasvuun on koronapandemian aiheuttama erittäin vauhdikas siirtyminen etätyöhön.

Kun niin nopeasti siirryttiin etätöihin, jouduttiin ottamaan osittain turvattomia ratkaisuja käyttöön, se on mahdollistanut, että siellä verkossa ollaan sisällä jo. Mahdolliset haitat voivat näkyä vasta vuosien päästä”, Paananen sanoo.

Aukot tietoturvassa aiheuttavat vahinkoja niin yksityishenkilöille kuin yrityksille ja sotilastoiminnalle.

Veikkaan, että me emme ole vielä nähneet kaikkia koronan seurauksia.”

Kybertoimintaympäristö on Paanasen sanojen mukaan muuttunut viime vuosina pysyvästi, ja nopeasti. Koronan lisäksi Venäjän aloittamalla sodalla Ukrainassa on iso rooli muutoksessa. Venäjä on tehnyt ja sitä on epäilty lukuisista kyberhyökkäyksistä vuosien varrella, mutta Ukrainan sodan myötä hyökkäyksistä tietoverkkoihin on nähty uusia muotoja.

On esimerkiksi tietoja tuhoavia haittaohjelmia ja niin edelleen.”

Kyberturvallisuus on pitkälti tiedon suojaamista. Tiedon suojaus perustuu salaamiseen. Paanasen mukaan Suomessa olisi kaikki osaaminen tehdä huippuluokan salauslaitteita. Nato-jäsenyyden myötä kotimaisille kyberturvallisuusyrityksille myös avautuu uusi polku ponnistaa puolustusalan isoksi tekijäksi.

Meillä olisi kaikki tarvittava osaaminen Suomessa, mutta se on hajallaan. Pitäisi saada yritykset  tekemään yhteistyötä, ja se on itse asiassa yksi minun päätehtävistäni.

IT-osaaminen kriisinhallinnan vientituotteeksi?

Suomalaisesta it-osaamisesta olisi Paanasen mukaan myös kriisinhallinnan vientituotteeksi.

Ihan varmasti olisi, ja osittain se on sitä jo. Meillä on valtava määrä kyberturvallisuusosaamista Suomessa. Jos ajatellaan esimerkiksi Nato-jäsenyyttä, niin se että miten niitä tuotteita saadaan vietyä Naton suuntaan, on iso kysymys.”

Meillä Suomessa on asukaslukuun nähtynä poikkeuksellisen paljon kyberturvallisuusyrityksiä. Mahdollisuuksia on.”

Lue koko juttu Rauhanturvaaja-lehden numerosta 04/22.
Tilaajana pääset näköislehtiin tästä.