Hän tuli suuresta tuntemattomuudesta Kymenlaakson Rauhanturvaajien historian kenties vaativimpaan tehtävään, virallisesti Wanhan Veteraanin opastus- ja talkoopäälliköksi. Sitä hommaa hän tekee edelleen suurella palolla, vaikka välillä manaa puolitosissaan pilke silmäkulmassa, että kaikkeen sitä tulee päänsä pistäneeksi. Ja taas mennään!

Reservin kersantin ja betonitehtaan esimiehen taidoilla hän on junaillut homman kuin homman hoitoon ja usein alta aikayksikön! Rauhallinen, sanavalmis ja tarvittaessa voimallisen väkevästi kantaa ottava ja kunnon ”etumiehen” tapaan omalla esimerkillään opas- ja talkoojoukkoa johtava mies nämä sanat kyllä ansaitsee.

– Olin Nobel-muistoristin hankinnan kautta tullut hakeutuneeksi KYMLRT:n jäseneksi. Toimintaan en osallistunut. Kun aloin nähdä juttuja, mitä Haminaan ollaan suunnittelemassa ja kun jäsenistöä pyydettiin talkoisiin mukaan, päätin ilmoittautua. Tuossa voisi olla ideaa.

Nyt Juhakin on tehnyt Wanhassa Veteraanissa talkootyötä vuorotta kohta viisi vuotta.

– Alkuun opastukset olivat uutta, mutta eivät ole koskaan pahalta tuntuneet. Maallikoille, jotka eivät ole olleet rauhanturvatehtävissä, opastaminen on parasta. Heillä ei ole ennakkokäsitystä, mitä tuleman pitää. Valtaosa vieraista on tyytyväisiä ja jopa kehuvat paikkaa. Totta kai hyvä palaute hivelee mieltä, Kaaro myöntää.

Samanlainen tunne syntyy Kaarolle talkoopäällikkönä niistä kymmenistä talkoista, isoista ja pienistä, joita on Wanhan Veteraanin kehittymisen eteen tehty, viimeksi toissa päivänä. Kun porukka on töissä innolla ja tulosta tulee, niin eihän onnistumisen iloa voi, eikä ole tarpeenkaan peitellä. Tässä tehdään työtä koko Suomen rauhanturvayhteisölle ja samalla kotipaikkakunnalle Haminalle.

Parhaat onnittelut 70-vuotismerkkipäivän johdosta, Juha!

Kuvassa vasemmalta: sihteeri, puheenjohtaja ja itse juhlakalu

Teksti ja kuva Terho Ahonen