Suomen jäsenyys ja tuleva alkutaival Natossa Washingtonin huippukokouksen päätösten jälkeen kansantajuistetaan tuoreeltaan Haminassa. RUK:n Maneesissa perjantaina 2. elokuuta kello 16. alkava parituntinen Nato-seminaari on osa kaakkoisen rajakaupungin Tattoo-ohjelmaa.

Kiintoisan seminaarin pohjustaa Suomen Nato-suurlähettiläänä vuosina 2019 -2023 työskennellyt Klaus Korhonen. Seminaaria ohjaa moderaattorina prikaatikenraali evp Juha Pyykönen.

Paneelikeskusteluun osallistuvat puolustusministerin sotilasneuvonantaja, eversti Markku Viitasaari puolustusministeriöstä, vanhempi tutkija Iro Särkkä Ulkopoliittisesta instituutista ja strategiapäällikkö, kenraalimajuri Sami Nurmi Puolustusvoimista.

Yleisölle vapaaseen tilaisuuteen Tattoo-tahdit tuo Lapin sotilassoittokunta. Seminaari näkyy suorana ja tallenteena netissä, linkki tulee torstaina Wanhan Veteraanin sivustolle www.rvpk.fi

Nato-seminaarin järjestäjinä ovat yhteistyössä Hamina Tattoon kanssa Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanha Veteraani ja Reserviupseerikoulu. Käytännön vetovastuun on kantanut Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja, eversti evp Vesa Kangasmäki.

Wanha Veteraani täydentää osaltaan Tattoon ohjelmaa Haminassa kolmella pihakonsertilla (Kadettikoulunkatu 7) ja museon näyttelyillä.

MPK-Pohjois-Suomen soittokunta pitää Wanhan Veteraanin museon vaihtuvan näyttelyn teemaan liittyen Rannikon puolustajat -konsertin tiistaina klo 17.30 alkaen. Suomen Rauhanturvaajaliiton Faitterit-soittokunnan viihdekonsertit kuullaan Nato-seminaarin jälkeen perjantaina klo 19-21 ja lauantaina klo 13-15. Konsertteihin on vapaa pääsy.