Pohjoismaiset kriisinhallintaveteraanit kokoontuvat tänä vuonna motoristitapahtumaan Suomeen.

Pohjolan veteraaniliittojen (Board of Nordic Veterans’ Federation) yhteistoiminta jatkuu uuden ajan veteraanien osalta Suomessa 28.7.- 2.8., jolloin yhteispohjoismaista yhteistyötä koordinoidaan ja koetaan kansallisen veteraanikeskuksen puuttuessa operaatioilla tien päällä Suomessa.

Nordic Veteran MC Tour -kiertue on toteutettu vuorovuosin eri Pohjoismaissa vuodesta 2017 alkaen ja sen keskiössä ovat olleet maanpuolustuksen lisäksi yhteistoiminta ja kokemusten jakaminen. Suomen Rauhanturvaajaliitto järjestää vuoden 2024 kiertueen Suomessa. Tanskan, Norjan sekä Ruotsin veteraanit ovat vastanneet liiton kutsuun.

NATO-kumppanuus, maanpuolustus ja aktiivinen toiminta ovat teemana motorisoidulla osastolla, joka siirtyy “suojaisia siirtymisteitä hyväksi käyttäen” läpi maakuntien eri vierailukohteisiin mm. Säkylässä, Hämeenlinnassa, Lahdessa sekä Haminassa. Kiertue alkaa Turusta ja päättyy Turkuun.

Yhteispohjoismainen joukko vierailee varuskunnissa, museoissa ja muistomerkeillä. Tarkoituksena on vahvistaa ja kehittää pohjoismaista yhteistyötä yli rajojen. Kriisinhallintaveteraanien motoristiosasto osallistuu myös kansainväliseen Hamina Tattoo -sotilasmusiikkitapahtumaan torstaina 1.8., missä osasto on tavattavissa Hämeenlinnan lisäksi.

Suomen Rauhanturvaajaliiton motoristijaoston NVT24 -kiertue perustaa päätukikohtansa Hämeenlinnan Aulangolle 30.7.-2.8.

”Ei mopolla mahottomia”, todettiin ja siksi kulkuvälineinä sekä sujuvan liikkumisen mahdollistamiseksi käytössä ovat moottoripyörät. Ajomatkaa tulee alle tuhat kilometriä hyvässä sotilaallisessa järjestyksessä. Kumppanuus, moottoripyöräily ja suomalainen sauna yhdistävät kansainvälisissä operaatioissa palvelleita veteraaneja.

Syväluotaava vertaistukikokemus

“Itselleni on ollut varsin avartavaa tutustua aikaisemmilla kiertueilla muiden pohjoismaiden puolustusratkaisuihin, strategisiin tosiasioihin ja historiaan myös käytännön tasolla – puhumattakaan vertaistuesta. Luulimme ehkä tietävämme jo kaiken oleellisen maanpuolustuksesta ja kansainvälisistä kriisinhallintaoperaatioista, joihin olemme osallistuneet tai pärjäävämme yksinkin.” toteaa tapahtuman yhteishenkilönä Suomessa toimiva Jake Leonamaa. ”Silti rauhan tähden taistelemme edelleen yhdessä”.

Lisätietoja antaa:
Jake Leonamaa, NVT24 yhteyshenkilö