Vuoden 2022 rauhanturvaajaksi valittiin Aleksi Ruusu.

Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus on valinnut vuoden 2022 rauhanturvaajaksi kriisinhallintaveteraani, reservin vänrikki Aleksi Ruusun.

Aleksi Ruusu on 24-vuotias reserviläinen. Hän on nuoresta iästään huolimatta esimiestensä ja alaistensa kunnioittama, esimerkillinen suomalainen reservin upseeri, joka on osoittanut kykenevänsä toimimaan paineen alla haastavissa olosuhteissa. Häntä voi kuvailla sanoilla: esimerkillinen, ahkera, peloton ja neuvokas.

Vänrikki Ruusu palveli viime vuonna Libanonissa UNIFIL-operaation suomalaisessa jääkärikomppaniassa ryhmänjohtajana ylikersantin palvelusarvolla. Ruusu ansaitsi reilulla ja selkeällä johtamistyylillään ryhmänsä luottamuksen ja arvostuksen. Esimiesten ja alaisten kertoman perusteella Ruusu johti omalla esimerkillään “edestä”, eikä pelännyt tehdä vaikeita päätöksiä, vaikka ne merkitsivät suuriakin ponnisteluja tavoitteiden saavuttamiseksi. Ruusu etsi operaatiossa palvellessaan aktiivisesti tapoja parantaa omaa ja ryhmänsä toimintaa sekä toi esiin havaitsemiaan epäkohtia niiden korjaamiseksi.

Operaation alkuvaiheessa, Covid -19 epidemian vaivatessa kriisinhallintajoukkoa Libanonissa, Aleksi Ruusu joutui ainoana joukkueensa terveenä ryhmänjohtajana kantamaan vastuun oman ryhmänsä ohella myös muiden ryhmänjohtajien perehdyttämisestä.

Joulukuussa 2021 Aleksi Ruusun johtama 9 sotilaan vahvuinen partio joutui operaatioalueella noin 200 paikallisen asukkaan väkivaltaisen liikkeeneston kohteeksi. Paikalle saapuneesta Libanonin asevoimien partiosta huolimatta, mellakointia ei saatu rauhoitettua. Tilanne eskaloitui nopeasti partioon kohdistetun fyysisen väkivallan ja kivien heittelyn seurauksena, jolloin Ruusu käski partionsa muut sotilaat ajoneuvoihin jääden suojamiehensä kanssa ulkopuolelle säilyttäen keskusteluyhteyden väkijoukon johtajiin. Hän pyrki sinnikkäästi ratkaisemaan tilanteen rauhanomaisesti. Tilanteen vakavuudesta kertoo paljon se, että Quick Reaction Force -valmiusvuorossa ollut suomalainen jääkärikomppania lähetettiin ensimmäisen kerran toiminta-aikanaan tapahtumapaikalle. Tilanne kuitenkin rauhoittui ennen sen ehtimistä alueelle.

Tapahtumat kestivät noin kaksi tuntia, partion ollessa suuren osan ajasta yksin mellakoivan äkijoukon keskellä. Partio olisi operaation voimankäyttösäännösten mukaisesti ollut oikeutettu käyttämään voimaa mellakoijia vastaan. Aleksi Ruusu kuitenkin tunnisti tilanteessa, sen poikkeuksellisesta laajuudesta huolimatta piirteitä, joiden perusteella hän pystyi arvioimaan tilanteen kehittymistä ja ratkaisemaan sen ilman väkivaltaa. Ruusu pysyi itse ja onnistui pitämään partionsa jäsenet koko ajan rauhallisina. Tämä oli erittäin tärkeätä, sillä yksikin väärä liike olisi voinut aiheuttaa henkilövahinkoihin johtavan tapahtumaketjun. Useat partion jäsenet loukkaantuivat tilanteessa lievästi, Ruusu heistä vakavimmin saatuaan päähänsä osuman heitetystä kivestä.

Suomen Rauhanturvaajaliitto onnittelee sydämellisesti Aleksi Ruusua nimityksestään vuoden rauhanturvaajaksi. Vuoden rauhanturvaaja palkitaan perinteisesti YK:n kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä, jota vietetään vuosittain 29. toukokuuta. Rauhanturvaajaliiton juhlallisuudet pidetään tänä vuonna 27.5.