Rauhanturvaajaliitto käynnisti tämän vuoden alussa jäsenistölleen ”Muistoja valottaen” -kuvakilpailun, joka innosti useita turvaajia kaivelemaan valokuva-albumeita. Tänä vuonna juhlitaan suomalaisen rauhanturvatoiminnan 65-vuotistaivalta, joten pieni arkistojen kaivelu on paikallaan ja kisaan saapuikin kuvia useilta vuosikymmeniltä.

Yhteensä kilpailuun lähetettiin lähes 150 kuvaa ja voittajiksi valikoituvat operaatiokuvien sarjassa kajaanilainen Tuukka Karjalainen kuvallaan Afganistanista vuodelta 2012 sekä Yhdistysten ja vertaistuen sarjassa Terho Ahonen Miehikkälästä Falling plates -kisan hurmosta kuvanneella vauhdikkaalla otoksella.

Kuvakisan voittajat valittiin Rauhanturvaaja -lehden toimituksen toimesta suljetulla pisteytyksellä.

Varsinkin operaatiokuvia jäsenistön albumeista löytyi toinen toistaan kiinnostavampia niin, että jopa ajatus näyttelyn perustamisesta kävi raadilla mielessä. Olisiko kisasta jopa jonkinlaiseksi liiton perinteeksi?

”Muistoja valottaen” -kuvakisan palkitut

Kategoria 1: Kuvat operaatiosta
1. (150 euroa) Tuukka Karjalainen: Rauhanturvaaja ja koiranpentu Afganistanissa 2012
2. (100 euroa) Paavo Ryynänen: Auringonlasku aavikon reunalla Afganistanissa 2010
3. (50 euroa) Jorma Lamminen: Reservijoukkueen miehet asemassa Kyproksella 1966 ja (50 euroa) Markku Valkama: Erämaakirkko Siinailla 1978

Kategoria 2: Vertaistuki ja yhdistystoiminta
1. (150 euroa) Terho Ahonen: Falling plates -hurmosta Haminassa 2016
2. (100 euroa) Harri Kuokkanen: Band of Brothers Malissa, 2014
3. (50 euroa) Seppo Rosendahl, Yhteishenkeä auton lavalla, Kypros 1969

Kuvakisan voittajakuvia tarinoineen julkaistaan seuraavasta Rauhanturvaaja -lehdestä ja Rauhanturvaajaliiton Instagram -tilillä @rauhanturvaajaliitto. Laita tili seurantaan!