Vertaistukitoiminnan vapaaehtoisten koulutussuunnitelman tarkennuksia loppuvuodelle 2020 ja alkuvuodelle 2021.

Suomen Rauhanturvaajaliitossa kehitetään uutta vertaistukitoimintaa ja annetaan siihen koulutusta. Kokoontumisrajoitusten helpottaessa koulutussuunnitelma on päivitetty.

Vertaistukitoiminnasta kiinnostuneille ja jo mukana oleville järjestetään koulutusta, ohjausta ja virkistystä. Kaikkiin koulutuksia koskee seuraava: Matkakustannukset korvataan halvimman kulkuneuvon mukaisesti. Kimppakyytejä suositellaan. Kerro ilmoittautuessa, tarvitsetko / voitko tarjota kimppakyytiä ja mistä minne. Ilmoita mahdolliset ruoka-aineallergiat.

Huom. Kaikki tiedustelut ja ilmoittautumiset koulutuksiin osoitteeseen timo.ryhanen@rauhanturvaajaliitto.fi

1) 12.-13.9.2020 Yleinen vertaistukikoulutus ja ideointiviikonloppu
 kaikille vertaistukitoiminnasta kiinnostuneille. Uusille vertaistukitoiminnasta kiinnostuneille sekä jo vertaistukitoiminnassa mukana oleville tarkoitettu viikonloppu, jossa kerrataan toiminnan periaatteita ja kerrotaan tulevista mahdollisuuksista. Paikka: Siikaniemen kurssikeskus; Siikaniementie 210, 16730 Kutajärvi (Hollola). Lisätiedot ja ilmoittautuminen 11.8. mennessä.

2) Vertaistukipuhelin päivystäjien koulutus-, ohjaus ja virkistysviikonloppu 21.-22.11.2020. Aloitamme Helsingissä liiton toimistolla, josta siirrymme laivalle.
Koulutus alkaa 21.11. klo 11.00 Helsingissä osoitteessa Döbelninkatu 2, 5. kerros 00260 Helsinki.

Ohjelma la 21.11.
Klo 11.00 alkaen
Koulutusosio 1: Briefing rauhanturvaoperaatioiden ajankohtaisesta tilanteesta (Puolustusvoimien edustaja), keskustelua
Koulutusosio 2: Teams: tukimateriaalit ja vertaistukipuhelimen raportointi
Klo 13.30 Lounas; Keskustelua päivän teemoista
Siirtyminen Länsiterminaaliin, (erillinen ohjeistus siirtymisestä), Länsiterminaali, osoite Tyynenmerenkatu 8, Helsinki
Laiva lähtee klo 18.30
Klo 18.00 Koulutuskokonaisuus 3: jatkuu päivän aiemmista teemoista vertaistukipuhelimen ajankohtaisista asioista (kokoustila, tarjolla kahvia ja teetä);
Grande Buffet päivällinen klo 20:30
Vapaa ohjelma

Ohjelma su 22.11.
Aamiainen alk. klo 07-
Klo 10 – 13 Koulutusta
Koulutuskokonaisuus 4: Alustus aiheesta: HUS ja Rauhanturvaajille tarjolla oleva psyykkinen tuki, keskustelua.
Koulutuskokonaisuus 5: Case -pohjaista harjoittelua puhelinauttamisen teemasta ja keskustelua
Koulutuskokonaisuus 6: Palaute koulutuksesta ja keskustelu
Lounas klo 14.15 Grande Buffet (mahdollisesti yllätysohjelmaa…)
Paluu 5.4. klo 16.00 Länsiterminaaliin, osoite Tyynenmerenkatu 8
Koulutus päättyy

Huom! passi tai poliisin myöntämä henkilökortti mukaan.
Mukaan mahtuu 20 vertaistukipuhelimen päivystystehtävissä toimivaa. Lisätiedot ja ilmoittautuminen 18.10. mennessä.

3) Alkuvuosi 2021: 20.-21.2.2021 Kaikkien vapaaehtoistoiminnassa toimivien koulutusviikonloppu.
Oletko yhdistyksesi vertaistukivastaava, kotiuttamiskoulutuksen ohjaaja tai vertaistukipuhelimen päivystäjä? Järjestäme kaikille keskustelupohjaista koulutusta. Mukana kouluttamassa puheviestinnän yliopistonlehtori, FT Ira Virtanen, joka on perehtynyt puhelinauttamiseen ja miesten väliseen ystävyyteen ja kommunikaatioon. Paikka: Varalan urheiluopisto; Varalankatu 36, 33240 Tampere. Lauantai 20.2. järjestetään Ira Virtasen johdolla keskustelua etukäteen kerättyjen aiheiden pohjalta. Järjestämme myös ohjattua liikuntaa, venyttelyä, kehonhallintaa, rantasaunaa ja erinomaiset tarjoilut. Mukaan mahtuu 20 ensimmäistä ilmoittautujaa. Tiedustelut ja ilmoittautuminen 19.1.2021 mennessä.

Tervetuloa mukaan vertaistukitoiminnan koulutuksiin!