Raiuhanturvaajaliitto ja MPK kehittävät ja tuottavat kriisinhallintaan liittyviä koulutuskokonaisuuksia.

Rauhanturvaajaliitto ja Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK) järjestävät syyskuun 20.-22. päivä Hollolassa (Hälvälän harjoitusalueella, Ampumaradantiellä) ja Lahdessa (Hennalassa, Vanhassa Hämeen Rykmentin auditoriossa, Pataljoonankadulla) kattavan kriisinhallintakoulutusviikonlopun nimeltään KRIHA24.

Viikonloppu tarjoaa useita kurssikokonaisuuksia ja ainutlaatuisen tilaisuuden kaikille kriisinhallinnasta kiinnostuneille kehittää taitojaan, syventää tietojaan sekä kuulla vertaiskokemuksia kriisinhallintatehtävistä. Kurssien osallistujilla on mahdollisuus päästä jatkossa erilaisiin henkilöstöpooleihin ja päästä kouluttajiksi MPK:n ja Puolustusvoimien järjestämiin tilaisuuksiin tai vastaanottamaan ulkomaalaisia joukkoja Suomeen.

Aiemmin Helsingissä ja Turussa järjestetyn viikonlopun järjestelyvastuussa on tänä vuonna Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat ry. Viikonlopun kursseille osallistuu yhteensä noin 145 henkilöä.

Kurssitarjonta viikonloppuna on:

Siviilikriisinhallinnan perusteet: Perehtymiskurssi siviilikriisinhallinnasta kiinnostuneille. Kurssilla käydään läpi siviilikriisinhallinnan perusteita, hakeutumista tehtäviin ja kuullaan käytännön kokemuksia siviilikriisinhallintatehtävistä viime vuosilta.

KRIHA-kouluttajakurssi: Kurssi kriisinhallintapalveluksessa olleille, jotka ovat kiinnostuneita kouluttajatehtävistä. Kurssin suorittaminen antaa mahdollisuuden toimia kouluttajana Puolustusvoimien operaatioiden rotaatiokoulutuksissa. Kurssilla suoritetaan MPK:n kouluttajalisenssi ja Puolustusvoimien reserviläiskouluttajalisenssi. Kurssin hyväksytysti suorittaneet voidaan lisätä kouluttajapooliin, josta valitaan henkilöstöä ko. tehtäviin.

Asevalvonnan jatkokurssi: Täydennyskoulutus kurssille, johon voivat osallistua asevalvonnan peruskurssin käyneet henkilöt. Kurssin tavoitteena on parantaa valmiuksia toimia itsenäisesti asevalvontaryhmissä eri tehtävissä.

RSOM-peruskurssi “Receiving staging onboard movement”: Kurssi tarjoaa kielitaitoisille henkilöille mahdollisuuden auttaa ulkomaalaisten joukkojen vastaanotossa Suomeen sekä toimia yhteyshenkilönä eri toimijoiden välillä, kun kumppanimaan henkilöstöä ja kalustoa toimitetaan Suomeen. Kokemus lentokenttä- ja satamatyöstä ei ole välttämätöntä, kunhan omaa hyvän kielitaidon. Osallistujat voivat päästä RSOM-pooliin.

RSOM-kouluttajien jatkokurssi “Receivin staging onboard movement”: Kurssin tavoitteena kouluttaa MPK:n ja PV:n käyttöön henkilöstöä, jotka kykenevät toimimaan kouluttajina RSOM-jatkokurssilla ja laatimaan opetusmateriaalia RSOM-koulutuskokonaisuutta varten.

KRIHA24 Johto- ja tukikurssi: Kurssi Rauhanturvaajaliiton ja MPK:n yhdistysten koulutuksesta ja tukitehtävistä kiinnostuneille henkilöille, kuten harjoituksen johdolle, lääkintähenkilöstölle, kuljettajille ja huoltohenkilöstölle. Kurssille osallistuvat henkilöt on valittu harjoituksen järjestelyorganisaatioon.

Ilmoittautuminen KRIHA-viikonlopun kursseille tapahtuu MPK:n koulutuskalenterin kautta. Lisätietoja kursseista ja ilmoittautumisesta löytyy hakusanalla “KRIHA24”.