Suomen Rauhanturvaajaliiton vertaistukipuhelin tarjoaa keskusteluapua luottamuksellisesti 24/7 ja 365 vrk vuodessa. Vertaistukipuhelimen toiminnassa ovat kuluneen vuoden aikana kuuluneet myös koronan vaikutukset.
Rauhanturvaajaliiton vertaistukivastaava Timo Ryhänen kertoo korona-arjesta:
– Keväällä saimme runsaasti puheluita iäkkäiltä rauhanturvaajaveteraaneilta, heidän läheisiltään ja sotaveteraaneilta. Pyydettiin apua remontti,- kauppa-, ja apteekkiasioiden hoitoon. Sitä järjestettiin paikallisyhdistysten avulla. Yksinäisyys ja pelko puhutti monia, Ryhänen summaa.
Liiton tukipuhelimessa vastaa aina koulutettu päivystäjä, jolla on rauhanturvaajakokemusta. Vastaaja tuntee kriisinhallintaan liittyvät olosuhteet ja tunnelmat eikä kaveria edelleenkään jätetä.
Ryhäsen mukaan vertaistukipuhelimessa on tärkeintä, että soittajaan keskitytään huolella. Puhelimeen soittajien ikä on vaihdellut 16-vuotiaasta kriisinhallintapalveluksessa olevan lapsesta yli 90-vuotiaaseen rauhanturvaajaveteraaniin
– Nyt ovat korostuneet iäkkäämpien ihmisten yksinäisyys, mikä on yleistä muutenkin yhteiskunnassa. Ihmissuhdeongelmat puolestaan korostuvat operaatioissa, joissa on paljon nuorempia rauhanturvaajia.
– Yksittäistä operaatiota ei voi yksilöidä erityisenä ongelmien taustatekijänä. Kun vähitellen yhteiskunnassa vallitseva asenne tuntemuksistaan puhumiselle muuttuu, haastavia kokemuksia voi nousta mieleen vuosikymmenienkin päästä kotiutumisesta.
Tarvittaessa ohjausta ammattiapuun
Viimeisen vuoden aikana erityisen monen vertaistukipuhelimeen tulleen puhelun aikana on sovittu jatkotoimista: ohjattu ammattiavun piiriin, parisuhdeneuvontaan, päihdepalveluihin tai muihin jatkotoimiin. Vertaistukipuhelimen erityispiirre on, että usean soittajan kanssa sovitaan ns. seurantasoitosta esimeriksi viikon päähän ja jutellaan sitten, miten sovittu tukitoimenpide on edennyt.
– Tällaista ei tietääkseni muissa auttavissa puhelimissa tapahdu, Ryhänen pohtii.
Vertaistukipuhelin on matalan kynnyksen apua. Puhelimessa voi jutella halutessaan nimettömänä. Vakavamman hoitoonohjauksen tai puuttumisen tarpeessa soittaja ohjataan HUS:n psykiatrisen poliklinikan vastaanotolle.
– Kaikki puhelut ovat luottamuksellisia. Mahdollisuutta psykiatriseen konsultaation HUS:n suunnalta pidetään aktiivisesti esillä, jos se vähänkin nousee puheissa esille.Tarvittaessa henkilö vaikka saatetaan HUS:n psykiatrien poliklinikan vastaanoton oven taakse.
– Soittajan asian hoitamista ei jätetä puolitiehen. HUS:n konsultaation jälkeen suurin osa on saanut Valtiokonttorista maksusitoumuksen ja ainakin vuodeksi erikoistason psykiatrisen terapian mahdollisimman lähellä asuinpaikkakuntaansa.
HUS:n psykiatriselle poliklinikalle ohjattujen määrä kasvaa vuosittain hieman, mutta Ryhönen pitää asiaa positiivisena merkkinä palvelun toimivuudesta, jotta asiat eivät pääse pahenemaan.
Puhuminen auttaa
Entä millaisia terveisiä vertaistukivastaava Timo Ryhänen haluaa lähettää erilaisten haasteiden kanssa kamppaileville rauhanturvaajille tai KRIHA-veteraaneille?
– Tärkeintä on puhua asioistaan ajoissa. Jos löytyy kaveri, jonka kanssa voi käydä vaikka kävelyllä ja jutella tai jos voisi soittaa palveluskaverille, se voi jo auttaa ratkaisevasti.
– Jos kokemukset vaivaavat eikä kaveriapu riitä, ei mieltä askarruttavia asioita kannata jäädä pohtimaan yksin. Sillä ei ole väliä vaikka päällä oleva asia tuntuu itsestä kovin pieneltä tai jos et osaa sanoittaa tilannettasi selkeästi.
Lopuksi Ryhänen kiittää vaativassa vapaaehtoistehtävässä toimivia joskus vaativastakin työpanoksesta:
– Päivystäjien kesken olemme saaneet rakennettua ainutlaatuisen hyvän hengen, jossa tuemme toisiamme. Uudet päivystäjät otetaan lämmöllä vastaan ja taukoakin tehtävistä saa pitää, jos siltä tuntuu, Ryhänen sanoo.