Länsi-Uudenmaan Rauhanturvaajat ry:n historia 1978 – 2021

Länsi-Uudenmaan Rauhanturvaajat ry:n historia alkoi, kun Lohjalla kokoontui sinibaretti veljiä perustamaan yhdistystä 21.3.1978. Ennen perustavaa kokousta oli kokoontunut  parisenkymmentä sb-veljeä lehti-ilmoituksen perusteella tilaisuuteen, jonka olivat  kutsuneet kokoon Aaro Kakko ja Tarmo Suomalainen.

Yhdistyksen perustamisasiakirjan allekirjoittivat Aaron ja Tarmon lisäksi Klaus Kärkkäinen.  Yhdistyksen nimeksi päätettiin Lohjan Seudun Sinibaretit ry ja kotipaikaksi Lohjan  kaupunki. Yhdistyksen nimenmuutos toteutettiin 1992 vastaamaan paremmin toiminta aluetta, mistä jäsenistö koostuu, eli Läntistä-Uuttamaata. Yhdistyksen nimi muutettiin  jälleen vuonna 2005 Länsi-Uudenmaan Rauhanturvaajat ry.

Olemme olleet yksi pienimpiä yhdistyksiä Suomen Sinibarettiliiton (nyk.  Rauhanturvaajaliiton) jäsenyhdistyksistä, jäsenmäärä oli alkuvuosina viidenkymmenen  paikkeilla. Nykyisin jäsenmäärä on alun toistasataa.

Puheenjohtajina ovat toimineet: Aaro Kakko 1978 – 85, Hannu Nyman 1986 – 89, Urpo  Koivunen ja 1990 – 1991, toistaiseksi pitkäaikaisin puheenjohtaja 13 vuotta, Petri Paganus 1992 – 2003 ja 2011, Petri on toiminut myös liiton hallituksen jäsenenä vuosina 2007 –  2010, Tommi Rautiainen 2004 – 2008, Kari Levonen 2009 – 2010 ja 2012 – 2013, Jari  Aspinen 2014 ½ ja Matti Hänninen 2014 ½ – 2015 – 2016 ja Ari Lahtinen 2017 – 2021. Yhdistyksen sihteerinä Tarmo Suomalainen 1978 – 90, 2003, 2010 – 2011, 2016 – 2018,  yhteensä 18 vuotta, varapuheenjohtajana 2019 – 2021 johtokunnan jäsenenä ja  johtokunnan ulkopuolisena toimihenkilönä 2 vuotta, yhteensä 42 vuotta, sekä monissa  muissa toimihenkilö tehtävissä, Tarmo valittiin yhdistyksen kunniajäseneksi 2010 ja  Jaakko Åkerlund 2014. Muita pitkäaikaisia johtokunnan jäseniä ovat olleet: Matti  Korvenkarhu, Urpo Koivunen, Jaakko Åkerlund ja Viljo Haverinen.

Vuodesta 1993 yhdistyksen aktiivisena puuhamiehenä on toiminut Viljo Haverinen aina  vuoteen 2012 mm. yhdistyksen taloudenhoitajana, ”Ville” on ollut myös yhdyshenkilönä  muihin reserviläis- ja veteraani järjestöihin.

Vaikka yhdistyksemme onkin pieni, aktiivisuus on näkynyt, varsinkin Sinibaretti-lehden  kautta, yhdistyksemme on tullut esille lehden perustamisesta 1979 lähtien, perustettiinhan

lehti Lohjalaisten aloitteesta ja se tehtiin Lohjalla 14 vuoden ajan, puuhamiehenä oli Tarmo Suomalainen toimien toimitussihteerinä 1979 – 1994, muita Tarmon tehtäviä ovat olleet:  toimituskunnan ja toimitusneuvoston sihteeri, taittaja, taloudenhoitaja, osoitteistonhoitaja ja postittajan tehtävät.

Muina Sb-lehden toimihenkilöinä ovat olleet: vastaavana toimittajana Raimo Leivo 1979,  taloudenhoitajana Leo Lyhykäinen 1979, toimitussihteerinä Tarmo Suomalainen 1979–96,  toimituskunnan pj:na Aaro Kakko 1979-85, päätoimittajana Hannu Nyman 1987-93 Hannu  on toiminut myös kotona ja kaukana/vertaistuki projektissa sen perustamisesta asti.  Jaakko Åkerlund on toiminut toimitusneuvoston jäsenenä 1985-93.

Tom Asplund on Rt-lehden toimitusneuvostossa. Lisäksi Tom on toiminut liiton  hallituksenjäsenenä varapuheenjohtajana, liiton kansainvälisten asioiden (KVA) sihteerinä  Vuodesta 2005 hän on toiminut Board of Nordic Blue Berets (BNBB) jäsenenä ja vuodesta 2011 lähtien Mailman Veteraanijärjestön Pohjois-Euroopan maiden puheenjohtajana ja  toimii nykyisin Maailman veteraanijärjestön sihteerinä.

Yhdistyksemme otti tehtäväksi järjestää lehden asiamiehille neuvottelu- ja  koulutustilaisuuksia Nummelassa, sekä lehden viisivuotis tilaisuuden sanomalehti Länsi Uusimaan tiloissa.

Yhdistyksemme on ollut edustettuna, Lohjalla ja Hangossa kunnianosoitus tilaisuuksissa  sankarihaudoilla vuodesta 1983 lähtien.

Toimintamuodoista vuosien varrelta mainittakoon, yhdistyksen osallistuminen  valtakunnalliseen itsenäisyyspäivän paraatiin omana osastona Lohjalla 2001.  Tutustumiskäynnit eri teollisuuslaitoksiin ovat kuuluneet ohjelmaamme. Rauhanturvatoimintaa on esitelty esimerkiksi, toimintanäytöksin ja kuvin sekä  videoesityksin: Vihdissä, Lohjalla, Inkoossa, Karjaalla, Tammisaaressa, Hangossa ja  Kirkkonummella.

Kalastusretkiä on järjestetty, samoin veljesyhdistysten tapaamisia.

Ampumaharrastus on kuulunut yhdistyksemme toimintamuotoihin. Ampumavastaavina  ovat toimineet: Väinö Hännikäinen, Viljo Haverinen, Kari Levonen, Matti Hänninen ja  Jarmo Herrala.

Ensimmäisen kymmenvuotistaipaleen kunniaksi järjestettiin tilaisuus Åsvallassa Lohjalla  1988. Siellä sai ensiesityksensä Sinibarettimarssi, jonka esitti Dragsvikin varuskunnan  soittokunta. Tilaisuudessa oli läsnä myös liiton kunniajäsen Ensio Siilasvuo. Yhdistyksen  20-vuotisjuhlat pidettiin laivalla Suomenlahdella 1998 Suomen Sinibarettiliiton  kevätkokouksen yhteydessä. 30vuotisjuhlia vietettiin Siuntion Hyvinvointikeskuksessa  2008 myös Suomen Rauhanturvaajaliiton syyskokouksen yhteydessä. Yhdistyksen  täyttäessä 40-vuotta 2018 niitä juhlittiin Lohjalla Åsvallassa.

Hankoon vuonna 1994 perustettu alaosasto, on toiminut aktiivisesti järjestäen erilaisia  tilaisuuksia Jari Aspisen ja vuodesta 2004 Jari Nurmen ja Raimo Määttäsen johdolla. Yhdistyksen ensimmäiset kotisivut saatiin nettiin 1999 ylläpitäjänä oli Jukka Haverinen. Uudistuksia tehty 2009, 2016 ja 2021, jolloin sivut muutettiin Rauhanturvaajaliiton mallin  mukaiseksi, alustan toimittaa Valkiala. Sivujemme päivittämisestä vastaa Petri Jungell.

Tarmo Suomalainen