Wanhan Veteraanin kuvanottohetken ruma pihamaisema on juhannuksen tietämillä uudessa uskossa. Laatalla katoksen alla seisoo Ensio-Pasi ja sen takana on kymmenen kontin krihatukikohta.

Wanhan Veteraanin krihatukikohta Haminassa on suunnitellusti valmis majoittamaan asiakkaita heinäkuun puolivälistä alkaen. Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskuksen odotettuun laajennukseen otetaan varauksia vastaan operaattori Wanhan Töpinän varausjärjestelmän kautta heti juhannuksen jälkeen.

– Meillä on tarjolla matkailijoille kymmenen neljän hengen huonetta samanlaisissa konteissa, missä kriha-tehtävissä palvelevat maailmallakin majoittuvat. Messi/briiffari, sauna pukuhuoneineen ja pesutiloineen, patio ja vessat ovat samassa paketissa Wanhan Veteraanin pihassa, toiminnanjohtaja Vesa Kangasmäki kertoo.

Hänen mukaansa nyt on Suomessa kasassa ainutlaatuinen miljöö krihaveteraaneille. Rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan valtakunnallinen museo ja krihatukikohta ovat samassa pihassa.

– Eihän tämän parempaa extreme-matkailumahdollisuutta Suomessa voi olla. Tarttukaa hyvät krihaveljet ja -sisaret tilaisuuteen, Kangasmäki kannustaa.

Tukikohdan messi ja mahdollisuuksien mukaan muut tilat saavat seinilleen aiheeseen liittyvää rekvisiittaa. Sitä Wanhassa Veteraanissa on jo paljon odottamassa esille pääsyä osana näyttelyä.

Krihatukikohta ja Ensio-Pasi vartiokatoksessaan sen edessä ovat samalla Wanhan Veteraanin suurimmat näyttelyesineet. Konttitukikohta saa vielä ympärilleen kivikorimuurin kuvaamaan panssaroidun ajoneuvon ohella krihapalvelun turvallisuuden näkökulmaa.

Vesa Kangasmäki laskee, että Wanhan Veteraanin krihapaketti turvarakenteineen edistää osaltaan suomalaisten nuorten miesten ja naisten hakeutumista kriisinhallintatehtäviin.

Operaattori pyörittää

Wanha Veteraani on tehnyt muonitus- ja majoituspalvelujen operoinnista yhteistyösopimuksen Wanhan Töpinä Oy:n ja sitä pyörittävän Reima Uusitalon kanssa. Majoitusvaraus hoidetaan ajantasaisella ja helppokäyttöisellä Johku-järjestelmällä. Linkki siihen löytyy jo nyt www.rvpk.fi -sivustolta sekä tietysti Wanhan Töpinän nettisivuilta. Majoituksen käyttöönottovalmius on hyvä samalla varmistaa em. sivuilta.

Operaattori pitää päivät museokanttiinia tukikohdan messissä ja voi käyttää ryhmille ruokatiloina museon luokkaa. Yrittäjä hakee anniskeluoikeuksia ja aikoo pitää messiä avoinna myös museon aukioloaikojen ulkopuolella. Ainakin majoitus on tarkoitettu ympärivuorokautiseen käyttöön.

Majoitustilojen hintataso on tätä juttua kirjoitettaessa vielä Wanhan Veteraanin hallituksen lopullista päätöstä vailla. Lehden ilmestyessä tiedot löytyvät nettisivuilta. Wanhan Veteraanin ja Reima Uusitalon yhteinen ajatus kaikesta eksoottisuudestaan ja elämyksellisyydestään huolimatta on, että majoitushinta jää alle hotellihintojen. Huoneita on mahdollisuus varata 1-4 hengelle ja aamiainen sisältyy hintoihin.

Teksti ja kuva:
Terho Ahonen