Rauhanturvaajaliiton paikallisyhdistykset järjestävät syksyn 2024 aikana ympäri maata tilaisuuksia, joissa voi tavata palvelustovereita. Tilaisuuksien ohjelma vaihtelee nokipannukahveista resiinaralleihin ja perheriehasta savusaunomiseen. Kaikille tilaisuuksille yhteistä on, että  pääset juttelemaan samanhenkisten kavereiden kanssa.

Rauhanturvaajaliiton vertaistukitoiminta tukee paikallisyhdistysten tilaisuuksia rahoittajien ehtojen mukaisesti. Tilaisuuksissa järjestetään ohjattuja ja vapaamuotoisia keskustelumahdollisuuksia. Iltatilaisuuksissa ja kuntoutusviikonlopuissa tavataan kriisinhallintaveteraaneja, keskustellaan ja edistetään omatoimista fyysisen ja henkisen terveyden edistämistä. Rauhanturvaajaliiton tukemissa tilaisuuksissa järjestäjänä on liiton paikallisyhdistys. Tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki veteraanit. Yhdistyksen jäsenyyttä ei vaadita. Ilmoittautumisohjeita löydät liiton vertaistuen sivuilta, Rauhanturvaaja-lehdestä ja yhdistyksen kautta.

Kuntoutusviikonloppujen tarjonta päivittyy koko ajan. Perjantaista sunnuntaihin kestäviin tapahtumiin ensikertalaiset saavat etusijan. Osa tapahtumista on kohdennettu tietylle kohdejoukolle. Ajankohtainen tieto löytyy Rauhanturvaajliiton verkkosivujen vertaistukiosiosta.

Eri rahoittajien tuen ansiosta tilaisuuksien ohjelma, tarjoilut ja mahdolliset ohjatut keskusteluhetket ovat osallistujille maksuttomia. Matkakuluja ei korvata, kimppakyytejä suositellaan.

Sinulle on myös paikka vapaaehtoisena vertaistukihenkilönä. Voit kehittää yhdistyksesi vertaistukitoimintaa; voit toimia vertaistukipuhelimen päivystäjänä tai esimerkiksi Porin prikaatin kotiuttamistilaisuuksien keskustelunohjaajana. Vapaaehtoistyön koulutuksista löydät tietoa liiton kotisivuilta tai ottamalla yhteyttä vertaistukihenkilöstöön.

Tilaisuuksien tavoitteena on tarjota virkistäytymistä kriisinhallintaveteraaneille. Jos tilaisuuksien aikana tai sen jälkeen koet tarvetta keskustella kahden kesken, voit ottaa yhteyttä paikallisyhdistyksesi vertaistukivastaavaan tai liiton vertaistukihenkilöstöön. Ohjaamme mielellämme eteenpäin ja tuemme matkan varrella.

Teksti: Veijo Jokinen, veijo.jokinen@rauhanturvaajaliitto.fi