Nine One One eli suomeksi tulkattuna yhdeksäs syyskuuta vuonna 2001 johti väistämättä siihen, että kansainvälisen terrorismin oman lintukotonsa etupihalle saanut Yhdysvallat kosti ja välillisesti siihen kostoon vedettiin mukaan myös pieni Suomi monen muun länsimaan tavoin.

Kaksoistornien tuhosta ehti kulua vain muutama kuukausi, kun vielä neuvostomiehityksen verisiä jälkiä maaperästään pyyhkinyt Afganistan sai vastaansa Setä Samulin voittamattomana pidetyn sotakoneiston. Oli maansa islamilaisen terrorismin koulutus- ja tukialueeksi luovuttaneen taleban-hallinnon niittää sitä, mitä oli tietoisesti kylvetty.

Suomi liittyi Afganistanin ISAF-operaatioon alkuvuodesta 2002 noin 50 sotilaan vahvuisella CIMIC-osastolla, jota johti liittomme nykyinen puheenjohtaja Mauri Koskela. Parhaimmillaan suomalaisten vahvuus Afganistanissa on ollut reilut 200 kriisinhallitsijaa. Tarkalleen Afganistanissa ehti palvella 2 467 suomalaista ennen kuin viimeisetkin tänä keväänä kotiutettiin. Viimeisen suomalaiskomentajan kunnian sai Joni Lindeman.

Mitä Afganistan sitten Suomelle antoi? Vastaus kuuluu, että liki kaksikymmenvuotiseksi venynyt reissu ei välttämättä aina edes sodan omaisiin olosuhteisiin, vaan ihan oikealle sotatantereelle, antoi erittäin paljon arvokasta oppia Puolustusvoimille miltä tahansa kantilta asiaa tarkastellen. Jatkoa ajatellen vähäisintä ei ollut ainakaan oppi, jota on hyödynnetty psykososiaalisen tuen kehittämisessä.

Arvoisat lukijat, rauhanturvaajaveljet ja -sisaret, tämä nyt kädessämme oleva lehti on toteutettu yhteistyössä Puolustusvoimien ja ennenmuuta Maavoimien esikunnan kanssa. Sisäsivuilta löytyy kattava esitys siitä, mitä Afganistan meiltä vaati ja toisaalta mitä se meille antoi.

Afganistaniin liittyy myös lehden ykköshaastateltava Tuukka Temonen. Apulanta -yhtyeen perustajana muistettu Temonen toteutti kymmenisen vuotta sitten Sub-kanavalle Afganistan -nimisen dokumenttisarjan, joka kuvasi realistisesti suomalaisten sotilaiden elämää siellä jossain. Sääli, että kanava oli marginaalinen Sub ja marginaaliseksi jäi ikävä kyllä myös katsojamäärä.

Ylellä tai MTV 3:lla olisi nyt oivallinen mahdollisuus lämmittää Temosen kanssa Afganistan -sarja uudelleen vaikka vain Afganistan operaation loppumisen kunniaksi. Näin koko Suomen kansalla olisi mahdollisuus nähdä, millaisissa olosuhteissa Afganistanissa on oikeasti jouduttu työskentelemään.

Asko Tanhuanpää

Ps. Afganistanin operaation päättyminen merkitsee myös sitä, että suomalaisten sotilaiden määrä maailmalla laskee entisestään. Istuvalla hallituksella olisi nyt näytön paikka etsiä Afganistanin tilalle joku toinen operaatio, johon Suomi voisi osallistua isommalla. Se jos mikä olisi pakolais- ja kiistatta myös kehitysapua parhaimmillaan.