Katariina Lauston valinta Vuoden 2021 rauhanturvaajaksi julkistettiin juhlavassa paikassa eli Hietaniemen hautausmaalla Helsingissä.

Suomen Rauhanturvaajaliiton hallitus valitsi Maavoimien esikunnalta saatujen suositusten perusteella Vuoden 2021 rauhanturvaajaksi logistiikkakoordinaattorina työskentelevän kasvatustieteen maisteri Katariina Lauston.

Viimeisimmältä rauhanturvakomennukseltaan (2019-2020) UNTSO:n sotilastarkkailijatehtävistä nyt 33-vuotias Lausto kotiutui viime vuoden lopulla. Aiemmin hän on työskennellyt 2011-2021 yhteysupseerina Kosovossa ja 2013-2014 komentajan adjutanttina sekä CIMIC-upseerina Libanonissa.

– Olin varmaan vasta 13-vuotias päättäessäni, että tulen vielä joskus suorittamaan asepalveluksen. Kipinä tuli varmaan kotoa, sillä isäni on eläkkeellä oleva opistoupseeri, Lausto paljastaa.

Rovaniemeltä kotoisin oleva Lausto oli varusmiehenä Jääkäriprikaatissa 2006-2007. Reserviupseerin koulutuksen hän sai RUK:n Tervas-kurssilla, jonka numero oli 230. Heitinpuolen tulijoukkueen johtajaksi koulutettu Lausto on sotilasarvoltaan reservin yliluutnantti.

– Rauhanturvaajaksi päätin yrittää, kun olin opiskelujeni kanssa vähän hakusessa. Tässä esimerkkinä oli itsekin rauhanturvatehtävissä ollut isäni, jonka tuki ja kannustus oli alusta lähtien tosi kova.

– Sekin varmasti auttoi, että olen ollut aina hyvin avarakatseinen ja olen myös halunnut oppia maailmasta uusia asioita. Niin Kosovosta kuin Libanonistakin sain paljon hyviä asioita ja oppia kotiintuomisiksi. Sittemmin olen tajunnut senkin, että mitä enemmän Lähi-itää opiskelee, sitä vähemmän sitä ymmärtää, kuntoilua ja laulamista harrastava Lausto miettii.

– Parasta rauhanturvaamisessa ovat kuitenkin olleet lukuisat maailmalta tulleet ystävät. Heistä on tullut iso osa minun elämääni. Operaatiossa hienoimmat kokemukset tulivat siitä, että sain aina välillä kutsun jonkun paikallisen perheen kotiin, hän tunnustaa.

Toistaiseksi Katariina Lausto sanoo haluavansa nauttia Suomesta ja sen antimista. Hän on lupautunut auttamaan Rauhanturvaajaliittoa erilaisissa tilaisuuksissa ja tekemistä on löytynyt myös Fincentin kouluttajapoolista.

Vuoden rauhanturvaajan arvon lisäksi Suomen Rauhanturvajaliitto antaa tänä vuonna kunniamaininnan suomalaisten kriisinhallintajoukkojen lääkintähuollolle, josta on tullut rauhanturvaajien tuki ja turva vaativimmissakin olosuhteissa.

Vuoden rauhanturvaajan ja kunniamaininnan julkistuksen yhteydessä palkittiin myös viisi rauhanturvaajaa Maavoimien esikunnan toimesta. He olivat korpraali Elina Valtonen (Libanon), majuri Timo Kuitunen (Irak), ylivääpeli Jukka Kemppinen (Afganistan), luutnantti Teemu Mäki (Libanon) ja everstiluutnantti Jyrki Källman (Kosovo).

Vuoden rauhanturvaajat

2008 Ari Saarinen, 2009 Jukka ”Pappa” Haikonen, 2010 Topi Katalkin, 2011 Esa Ek, 2012 Liisa Tolonen, 2013 Tatu Laaksonen, 2014 Saku Linnamurto, 2015 Mika Kalmari, 2016 Markku Saarikannas, 2017 Tarja Raappana, 2019 Keijo Keskinen, 2020 Henri Tienvieri, 2021 Katariina Lausto.

Teksti ja kuva:
Asko Tanhuanpää