Veijo Jokisen rintapielestä löytyy operaatiomitaleita niin Kosovosta, Afganistanista, Irakista kuin Libanonistakin.

Liiton uusi palveluvastaava Veijo Jokinen on turvannut rauhaa sekä Kosovossa, Afganistanissa, Irakissa että Libanonissa.

Mitalirivistö Suomen Rauhanturvaajaliiton uutena palveluvastaavana toukokuun alussa aloittaneen Veijo Jokisen rintapielessä kielii, että tällä miehellä on ainakin kokemusta vaikka muille jakaa. Täsmälleen sitä samaa sanoo myös Jokinen, 60-vuotias everstiluutnantti evp. itse.

– Koin, että minulla on paljon annettavaa nuoremmille rauhanturvaajille. Olen kokenut henkilökohtaisesti aika monta lähtöä ja kotiinpaluuta ja haluan jakaa oman kokemukseni myös muille. Uskon tietävä myös sen, miltä isän lähdöt ja kotiutumiset tuntuvat perheestä, neljän jo aikuisen lapsen isä tiivistää.

– Nyt täytyy vain toivoa, että ensi lokakuuksi Tampereelle suunniteltu omaisten päivä toteutuisi. Rauhanturvaajien lähipiirin on hyvä saada tietää, mitä oikein tapahtuu. Kunhan perheasiat ovat kunnossa, on niin kotona kuin kaukanakin parempi ja turvallisempi olla, Jokinen jatkaa.

Käytännössä suoraan Satakunnan Tykistörykmentissä suoritetun asepalveluksen jälkeen Kadettikouluun syksyllä 1981 lähtenyt Veijo Jokinen on alkuperäiseltä koulutukseltaan tykkimies. Suurimman osan urastaan hän työskenteli kuitenkin huoltopuolella, missä viimeiseksi tehtäväksi jäi perustettavan Logistiikkalaitoksen henkilöstörakenne- ja organisaatiosuunnittelu.

Eläkeiän Jokinen saavutti puolestaan Kosovossa, missä hän toimi 2014-2015 KFOR-operaation CIMIC-toimiston päällikkönä ja samalla kansallisena vanhimpana.

Jokisen ura rauhanturvaajana alkoi Kosovossa 2006-2007, minkä jälkeen kokemusta tuli niin Afganistanista 2011, uudelleen Kosovosta 2014-2015, uudelleen Afganistanista 2016, Irakista 2017-2018, Libanonista 2018-2019 ja uudelleen Irakista 2019-2020.

– Viime joulukuussa piti vielä lähteä Irakiin, mutta sitten joku tajusi, että äijähän kuuluu jo nostoväkeen, naurahtaa Jokinen.

Rauhanturvaoperaatioistaan Veijo Jokinen sanoo saaneensa niin osaamista kuin näkemystäkin operatiivisesta toiminnasta kansainvälisessä ympäristössä. Logistiikkapuolta ajatellen hän antaa suuren arvon sille, että on saanut nähdä, miten joukkoja huolletaan vaikeissa olosuhteissa.

– Kaikkein tärkein oppi kansainvälisestä yhteistyöstä lienee kuitenkin ollut se, että hermojen täytyy pitää missä ja kenen kanssa tahansa.

Tampereella syntynyt ja Tampereella edelleenkin asuva Jokinen ilmoittaa tärkeimmiksi vapaa-ajan harrastuksikseen juoksemisen ja brittiläisen jalkapalloilun seuraamisen. Miehen rinta selvästi kohoaa, kun hän sanoo olevansa henkeen ja vereen Liverpoolin mies.

– Mitään en inhoa niin paljon kuin Manchester Unitedia. Onneksi nuorin poikakin on valinnut omaksi suosikikseen sen naapurin eli Cityn, lataa Jokinen.

Veijo Jokisen kaltaiselta mieheltä ei malta olla kysymättä, miten Suomen käy jalkapallon EM-kisoissa. Vastaus on diplomaattinen.

– Suomella on hyvä joukkue ja toivon Huuhkajien voittavan mestaruuden. Epäilen kuitenkin, että kultamitalit menevät taas johonkin isompaan maahan, hän muotoilee.

Teksti ja kuva: Asko Tanhuanpää