Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit Ry

Perinneyhdistys Kuneitran kojootit Ry
– Tule mukaan toimintaan!

Suomen rauhanturvaamisen perinneyhdistys.
Yhdistyksen tarkoituksena on tallentaa mennyttä, nykyistä ja tulevaa suomalaiseen rauhanturvaamiseen liittyvää aineistoa ja tuoda sitä kiinnostuneiden nähtäville eri muodoissa.

The purpose of the The Kuneitra Coyotes Tradition Association Reg. Assoc. is storing of the past, present and future material related to the Finnish peacekeeping efforts and bring the documentation available for interested people and bodies in a variety of forms.

Tervetuloa joukkoon mukavaan!

Valtakunnallisena yhdistyksenä Perinneyhdistys ei järjestä messi-iltoja tai muitakaan paikallisyhdistyksistä tuttuja toimintoja, mutta moni jäsenistämme kuuluu johonkin paikallisyhdistykseen. Voit seurata somekeskustelujamme myös nimeämme kantavassa Facebook-ryhmässä.

Tiedote Kuneitran Kojootit ry 28.8.2023

Kovat paikat Suezilla 50 vuotta sitten
– uusi kirja avaa rauhanturvaamisen karua arkea

Sodasta rauhaan Suezilla – YK:n suomalaisen valvontajoukon alku ja ankeus 1973-1974 -kirja valottaa Suezille 50 vuotta sitten lähetetyn YKSV:n ensimmäistä tapahtumarikasta puolta vuotta. Suezilla ajoittain kiivaan tulen keskelle joutuneiden suomalaisten rauhanturvaajien tehtävä oli vaikea.

Yhdessä Kyprokselta ensihätään jom kippur -sodan horjuvaa aselepoa lokakuun lopussa 1973 turvaamaan lähetetyn YK:n palokunnan kanssa YKSV 1 oli luomassa perustaa kenraali Ensio Siilasvuon johtamalle onnistuneelle UNEF II -operaatiolle. Sen seurauksena Egypti ja Israel solmivat 1978 rauhan, joka pitää yhä.

Suomen Rauhanturvaajaliiton jäsenyhdistyksen, Perinneyhdistys Kuneitran Kojoottien julkaisema kymmenes rauhanturva-aiheinen kirja on sekä historia- että muisteluteos. Yhdistys sai keväällä liiton ensimmäisen vuoden järjestötekopalkinnon nimenoman rauhanturvakokemusten ja -perinnön taltioijana. YK:n palokunnasta yhdistykseltä ilmestyi kirja vuonna 2018.

Pitkän uran ulkoministeriössä tehnyt virkamies, diplomaatti ja rauhanturvaajaveteraani Kyprokselta Pertti Torstila kirjoittaa kirjassa rauhanturvaamisen ja Suomen ulkopolitiikan yhteydestä.

Suezin tapahtumiin liittyneen ja suurta huomiota herättäneen Gamman tappelun vaikutuksia rauhanturvaamiseen väitöskirjassaan tutkinut valtiotieteiden tohtori Jukka Pesu avaa havaintojaan omassa artikkelissaan. Hänen mukaansa suomalaisten sitkeys ja peräänantamattomuus jopa käsirysyin olivat omiaan lisäämään YK:n rauhanturvajoukkojen arvovaltaa ainakin silloisten osapuolten silmissä.

Suomen YK-pataljoonan historiaosan on kirjoittanut Suezilla tuolloin palvellut Terho Ahonen Miehikkälästä. Häneltä ilmestyi kaksi vuotta sitten Readme.fi -kustannusyhtiön julkaisemana yhä ajankohtainen 638-sivuinen tietokirja Salpalinja – Suomen suoja. YKSV 1:n yli 20 miehen kirjoitukset kuvineen on koonnut kirjan muisteluosaksi Kuneitran Kojoottien Teppo Suikkari Enosta.

Tuhdissa lukupaketissa on 434 sivua. Netti- ja tavallisista kirjakaupoista tilattavan kirjan kustantaja on BoD, Suomi.

– Pienenä vapaaehtoistyötä tekevänä yhdistyksenä Kuneitran Kojooteille BoD:n tilauksiin perustuva toimintamalli on ainoa mahdollinen tapa saada kirjat painetuksi. Kirjan kirjoituspalkkio menee lyhentämättömänä Vammautuneiden Kriisinhallintaveteraanien toiminnan tukemiseen, Teppo Suikkari kertoo.

Lehdistö voi tilata maksuttoman arviointikappaleen osoitteesta: lehdisto@bod.fi
kirjan esittely BoD:n sivuilla:
kuva kannesta, klikkaa em näkymässä Lue lukunäyte -linkkiä

Lisätietoja:
Teppo Suikkari, Kuneitran Kojootit ry
0400 188 612, teppo.suikkari@gmail.com

Terho Ahonen, Suez-veteraani, tietokirjailija
040 504 0293,  terhoahonen2@gmail.com

TIEDOTTEET

TAPAHTUMAT

Valitse kategoria:

LIITY RAUHANTURVAAJALIITON JÄSENEKSI

Valitse paikallisyhdistys johon haluat liittyä ja täytä jäsenlomake jo tänään.

Suomen Rauhanturvaajaliitto
SUOMEN