Tänään oli hieno hetki kun sain luovuttaa 42 Seinäjoen kaupunginvaltuuston jäsenen puolesta laajaa poliittista tukea keränneen valtuustoaloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Aloitteessa edellytetään että Seinäjoen kaupunki aloittaa valmistelemaan kriisinhallintaveteraanien huomioimista siten, että liikunta- ja kulttuuripalveluissa kriisinhallintaveteraanikortti noteerataan samaan alennusluokkaan varusmieskortin kanssa.

Kuten on päivänselvää, aloitteessa ei ole kyse muutamasta eurosta uimahallilipussa vaan siitä että Seinäjoen kaupunki ensimmäisenä suurena kaupunkina Suomessa osoittaa selkeästi arvostuksensa kriisinhallintatehtävissä palvelleita kohtaan ja vahvistaa profiiliaan maanpuolustusmyönteisenä paikkakuntana.

Nämä miehet ja naiset, tytöt ja pojat jotka ovat vapaaehtoisesti auttaneet hätää kärsiviä, sotaa käyviä, nälkää näkeviä ja muiden katastrofien keskellä olevia ihmisiä ovat sen ansainneet. Kriisinhallintaveteraanit ovat tehneet ja tekevät asioita paremman maailman puolesta. Ja nyt Seinäjoen kaupungin ylin päättävä elin on sen selkeällä määräenemmistöllä myös tunnustanut – ja tämän takia olen kotikaupungistani tavattoman ylpeä!

Kiitos kaikille seinäjokisille kanssavaltuutetuille. Näytämme esimerkkiä myös muille. Kiitos Pohjanmaan Rauhanturvaalille taustatuesta, kiitos kenraalimajuri (evp) Jorma Ala-Sankilalle tulituesta. Kiitos kaupungin ylimmälle viranhaltijajohdolle asian osakseen saamasta myötätunnosta. Tästä on hieno jatkaa.

Aki Ruotsala / PohmRT