Kriisinhallintaveteraani Katariina Lausto valittiin Vuoden rauhanturvaajaksi.

Suomen Rauhanturvaajaliitto on valinnut vuoden 2021 rauhanturvaajaksi yhteensä kolmessa operaatiossa palvelleen kriisinhallintaveteraani Katariina Lauston. Kunniamaininnan saa kriisinhallintaoperaatioiden kansallinen lääkintähuolto.

Vuoden rauhanturvaaja julkistetaan perinteisesti YK:n kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä, jota vietetään vuosittain 29. toukokuuta.

Reservin yliluutnantti Katariina Lausto on esimerkillinen suomalainen reservin upseeri, joka on palvellut kiitettävästi useissa eri tehtävissä kriisinhallintaoperaatioissa Kosovossa, Libanonissa ja viimeisimpänä YK:n tarkkailuoperaatiossa UNTSO:ssa Lähi-idässä. Tehtävissään hän on menestynyt erinomaisesti pyrkien esimiestehtävissä toimiessaan johtamaan joukkoja omalla esimerkillään ja itseään säästämättä, huomioiden poikkeuksellisen taitavasti johdettavien henkilöiden kulttuuri- ja koulutustaustat.

Katariina Lausto on saanut esimiestensä, kollegoidensa ja erityisesti paikallisten työntekijöiden sekä paikallisväestön varauksettoman tunnustuksen. Tästä esimerkkinä viimeisimmän operaation johtotehtävien nousujohteisuus. Alkuvaiheen rivitarkkailijavaihe kesti vain neljä kuukautta, jonka jälkeen Lausto määrättiin osastonsa varajohtajaksi kahdeksi kuukaudeksi ja välittömästi tämän jälkeen osaston johtajaksi kuudeksi kuukaudeksi.

Hän on ominaisuuksiltaan esimerkillinen sotilas, joka on pitänyt hyvin huolta fyysisestä toimintakyvystään, mikä osaltaan mahdollistaa selviytymisen haastavissa olosuhteissa ja jatkuvan paineen alaisena. Hän on johtajana ymmärtänyt sen tosiasian, että joukko on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki ja pyrkinyt omalla esimerkillään ja toiminnallaan huolehtimaan siitä, että kavereita ei jätetä, vaan heitä tuetaan ja pidetään huolta vaikeinakin hetkinä. Johdettaviinsa Katariina on kyennyt luomaan hyvän ryhmähengen

Luonteeltaan Katariina on rehellinen ja avoin sekä huumorintajuinen ja edustaa sotilaana kaikkia niitä piirteitä, jotka on totuttu liittämään suomalaisiin rauhanturvaajiin. Suomen Rauhanturvaajaliitto onnittelee sydämellisesti Katariinaa nimityksestä Vuoden rauhanturvaajaksi.

Kunniamaininta lääkintähuollolle

Vuoden rauhanturvaajan arvon lisäksi Suomen Rauhanturvajaliitto antaa tänä vuonna kunniamaininnan suomalaisten kriisinhallintajoukkojen lääkintähuollolle. Kriisinhallintajoukkojen lääkintähuolto on selvinnyt viime vuonna alkaneesta koronaepidemiasta erinomaisesti tilanteen vaatimalla sopeutumisella ja ammattitaidolla.

Operaatioien vaativissa oloissa toimii korkeasti koulutettua ja henkeäpelastavaan ensiapuun kykenevää lääkintähenkilöstöä. Operaatioissa toimiva lääkintähuoltomme on ansiokkaasti järjestänyt suomalaisen kriisinhallinnan henkilöstön terveydenhuollon poikkeuksellisessa tilanteessa COVID-19 -pandemian keskellä.

Suomalaisten rauhanturvaajien tukena maailmalla on terveydenhuollon ammattihenkilöistä koostuva lääkintähuolto. Isoimmissa operaatioissa on kansallinen lääkäri. Pienimmissä operaatioissa on nimettynä oman toimen ohella toimiva terveydenhuollon ammattihenkilö. Vaativimpien potilaiden hoito tapahtuu operaation lääkintähuollon järjestämänä tai yhteistyössä isäntämaan kanssa. Kansallisella lääkintähuollolla on merkittävä tehtävä henkilöstön terveysturvallisuuden ylläpitämisessä.